موضوعات

رویکرد آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی ارائه اطلاعات لازم به دانش آموزان برای یک انتخاب رشته آگاهانه و آزادانه است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان،معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان زنجان در توضیح فرآیند انتخاب رشته با اشاره به اینکه رویکرد آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی ارائه اطلاعات لازم به افراد است گفت:

  • سعی شده دانش‌آموزان براساس رغبت و توانایی خود و بر اساس اطلاعات دریافتی از رشته‌های مختلف انتخاب آگاهانه داشته باشند.

  • برگزاری جلسات توجیهی برای کارشناسان مشاوره نواحی و مناطق استان ، مشاوران و مدیران متوسطه اول اولیا و دانش آموزان و همچنین دانش آموزان پایه نهم در دو مرحله ، تکمیل فرم نظرخواهی از اولیای دانش آموزان پایه نهم در خصوص انتخاب رشته فرزندانشان ، تکمیل فرم نظرسنجی دانش آموزان در خصوص انتخاب رشته از طریق سامانه پورتال همگام ، اجرای آزمون های توانایی و رغبت برای همه دانش آموزان پایه نهم از طریق سامانه پورتال همگام ، ارسال نمرات تحصیلی دانش آموزان پایه نهم در سامانه سیستم دانا توسط مدیران مدارس متوسطه اول و تحویل دو نمون برگ هدایت تحصیلی به دانش آموزان در تیرماه 97 ( فرم شماره 6 توصیه نامه هدایت تحصیلی و فرم شماره 7 اولویت های ثبت نام ) از جمله اقدامات است که در راستای انتخاب رشته آگاهانه دانش آموزان در آموزش و پرورش استان انجام گرفته است .

  • فرم شماره ۶ جنبه خودشناسی دارد و در آن از نظر دانش‌آموزان؛ اولیا و مشاوران و نتایج آزمون های رغبت و توانایی استفاده شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه در فرم شماره ۶ اولویت‌های ۱۲ گانه انتخاب رشته به صورت توصیه‌ای به دانش‌آموزان ارائه شده است افزود: این فرم دارای ۱۰۰ امتیاز برای ارزیابی و تصمیم‌گیری است.

وی همچنین به فرم شماره ۷ اشاره کرد و گفت: این فرم براساس عملکرد تحصیلی تنظیم شده که اولویت ثبت‌نام برای تحصیل دانش‌آموزان را تعیین می نماید.

رویکرد آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی ارائه اطلاعات لازم به دانش آموزان برای یک انتخاب رشته آگاهانه و آزادانه است.

عباسی گفت :

  • اعمال محدودیت در شته های علوم تجربی و علوم انسانی و حذف اولویت (د) از انتخاب اولویت ها از جمله تغییرات دستورالعمل هدایت تحصیلی نسبت به سال گذشته می باشد

  • آن دسته از دانش آموزانی که شرایط ورود به رشته مورد علاقه خود را احراز ننموده اند می توانند در امتحان تعیین رشته مجدد که در شهریور ماه برگزار می گردد شرکت و در صورت کسب حد نصاب لازم در رشته مورد علاقه خود ثبت نام و تحصیل نمایند.

  • این افراد می توانند برای تکمیل فرم امتحان انتخاب رشته مجدد به مدارس محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

  •  کارشناسی های مشاوره ادارات آموزش و پرورش و اداره مشاوره و مرکز مشاوره اداره کل آماده پاسخگویی به سئوالات اولیا و دانش آموزان در زمینه هدایت تحصیلی هستند.

*** تحلیل مختصر این گفتگو:

البته همانطور که در گفتگوی فوق آمده است؛ یکی از زمینه های لازم برای انتخاب آزاد رشته تحصیلی ، داشتن اطلاعات کافی و لازم دانش آموزان است که باید توسط مشاوران مدارس به صورت گروهی و به خصوص با مشاوره فردی به دانش آموزان ارایه شود. باید گفت در این مورد با چالش هایی روبرو هستیم. از جمله این چالش ها ؛ کمبود مشاور متخصص و با صلاحیت در مدارس است که مورد تأیید واحد مشاوره مناطق و استان ها قرار گرفته باشد – به خصوص در اکثر مدارس غیر دولتی که مشاوره تخصصی یا وجود ندارد و یا ضعیف است.  و مشکل دیگر اینکه ؛ برخلاف آزمون های قبلی مشاوره ای که از طریق ارایه نمودار ها و نتایج تحلیلی ، راهنمایی دانش آموزان با مستندات بهتر و بیشتری انجام می شد ، اخیراً متأسفانه نتایج آزمون های مشاوره ای همانند اوایل ورود آن به مدارس نظام جدیدالتأسیس راهنمایی در سال 1350 ، تنها در سطح توصیه نامه محدود شده است. در این مورد نیاز به توضیحات مفصلی است که مقاله ای جداگانه ای را می طلبد.                                                                                                  ( نوشته : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش – ج. ابراهیمی)


مأخذ گفتگو : http://www.medu.ir/fa/news/item/675548/?ocode=100010876 

ویرایش توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش

 

دیدگاه‌های این مطلب