موضوعات

اختصاص دو ساعت از برنامه درسی به مدارس (دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه) برای فعالیت‌های مهارتی

در راستای راهکار ۵-۵ سند تحول و ۲-۱۳ برنامه درسی ملی دو ساعت از برنامه درسی مدارس برای فعالیت‌های مهارتی اختصاص یافت.
به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش شهر تهران به نقل از ایسنا، حیدر تورانی در مورد برنامه وزارت آموزش‌وپرورش برای کاهش دوساعته برنامه درسی و اختصاص این زمان به معلمان برای فعالیت‌های جنبی و مهارتی اظهار کرد:
– از این طرح تحت عنوان «برنامه ویژه مدارس» نام‌برده می‌شود و قرار است از همین ماه به‌صورت داوطلبانه در برخی مدارس اجرا شود.

– پس از اجرای آزمایشی، بازخورد می‌گیریم و اشکالات را رفع می‌کنیم. برنامه ویژه مدارس مختص دانش‌آموزان سه‌ساله دوم دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه است.

– در این طرح از مدارس خواسته می‌شود تا دو ساعت از ساعات آموزشی را در هفته آزاد کنند؛ یعنی ۶۰ساعت از زمان آموزش در طول یک سال به این برنامه اختصاص داده می‌شود.

– این دوساعت از برنامه درسی مدرسه در هفته کم می‌شود و هر مدیر باید تقویم ویژه مدرسه خود را ارائه کند. نحوه کاهش این دو ساعت نیز این‌گونه است که در حد ضرورت بخش‌هایی از کتاب به‌صورت خودخوان و مطالعه آزاد در نظر گرفته و به دانش‌آموز اعلام می‌شود که هر مدرسه خودش تشخیص می‌دهد کدام دروس را خودخوان اعلام کند.

– فهرستی آماده‌شده که مدارس می‌توانند روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. به‌عنوان‌مثال مطالعه، فعالیت‌های هنری، مهارت‌های شهروندی، مهارت‌های حرکتی و ارتباطی، سواد رسانه‌ای از این جمله‌اند.

-برنامه ویژه در اختیار مدیر و شورای مدرسه است و نحوه ارزیابی فعالیت‌ها هم به خود مدارس بازمی‌گردد. این طرح در راستای سیاست مدرسه محوری و از اقدامات خوب تحول‌آفرین منطبق با سند تحول است. ما از استان‌ها خواسته‌ایم تا مدارس داوطلب را مشخص کنند تا بتوانیم در سال اول اجرا، روی کارشان ارزیابی داشته باشیم.
————————————————————————-
ماخذ : http://www.medu.ir/fa/news/item/705034/?ocode=100010876

دیدگاه‌های این مطلب