موضوعات

قلب تپنده تعالی و رشد مدرسه و مسیر تعلیم و تربیت؛ وجود اثربخش معلم است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی،‌ علیرضا کاظمی در آیین سپاس معلم که صبح امروز در دبیرستان دخترانه کوثر منطقه ۱۱ تهران برگزار شد ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره ۴۰ هزار معلم و دانش‌آموز شهید، شهیدان رجایی و باهنر و به ویژه علامه شهید مرتضی مطهری گفت:

-بهترین سلام‌ها و درودها را به معلمان پرتلاش و پرافتخار نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم می‌کنم که در جای‌جای میهن برای اعتلای نظام تلاش می‌کنند.

– اگر روز شهادت شهید مطهری را روز معلم نامیدند به‌ واسطه این بود که ایشان یک معلم الگوی کامل و جامع همه صفات معلمی بود معلمی که تمام طول عمر را مشغول تعلیم و تعلم بود و در این راه به شهادت رسید. اندیشمند اندیشه‌آموز و آزاداندیشی که از هیچ کوششی در راه تربیت جامعه دریغ نورزید‌.

– شهید مطهری یک معلم مساله‌گرا بود در شرایط سخت فرهنگی آن روز جامعه مسایل و دردهای جامعه را پیدا می‌کرد و برای آن راه حل ارائه می‌داد‌.

– معلمی که مساله اول جامعه را حجاب دید کتاب حجاب را برای جامعه نوشت، شبهات جامعه را دید و کتاب جهان‌بینی را نوشت، برای انحرافات فکری و بسط و نشر تفکر مادی و مادی‌گرایی کتاب ماتریالیسم و برای تحریفات دینی حماسه حسینی را نوشت.

– شهید مطهری یک فقیه، یک فیلسوف، یک عارف و در عین‌حال یک سیاست‌مدار غیرتمند و عزتمند بود که سخنرانی‌های غرورآفرین او در دفاع از انقلاب در قبال آمریکا و اسرائیل تن آنان را به لرزه درآورد و این بود که او را جاودانه کرد و امروز مفتخریم که به معلمی مثل او اقتدا می‌کنیم و روز تکریم معلمان و تعلیم و تربیت می‌نامیم.

– امروز باید قدردان جامعه معلمان کشور باشیم جامعه ما باید قدردان باشد معلمانی که با وجود تمام سختی‌ها، نابسامانی‌ها، فشارها و نامهربانی‌ها چراغ تعلیم و تربیت را پرفروغ نگه داشتند و پرچم نظام تعلیم و تربیت را در جای‌جای نظام برافراشته نگه داشتند، معلمانی که دل در گرو ارتقای فرهنگ و علم و پیشرفت جامعه دارند.»

– این سخنان حکایت از اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت و شان معلمی دارد. مدرسه آینده جامعه است. قلب تپنده کوچک این جامعه اما بزرگ و اثربخش معلم است؛ اگر حال معلم خوب نباشد حال جامعه ما خوب نیست.»

– برای طی کردن مسیر تعالی و رشد باید به مدرسه، معلم و تعلیم و تربیت توجه کنیم و روز معلم روزی است که تمام نگاه‌های جامعه را به این شان و جایگاه معطوف کنیم.

– تمام کشورهایی که امروز در اوج قله‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی ایستادند و مسیر توسعه پایدار را طی کردند به معلم و جامعه معلمی توجه کردند.

– معلم به نسل جوان انگیزه می‌دهد، او را می‌پروراند و در او عشق ایجاد می‌کند که مهارت‌های لازم را برای زندگی سعادتمند یاد بگیرند. معلم اخلاق و آداب را منتقل می‌کند، به جامعه هویت می‌دهد و انسجام جامعه نتیجه تلاش‌های پدرانه و مادرانه معلمان است.

– معلم بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه می‌کند. معلمی که مولد سرمایه انسانی کشور است. در کشورهای توسعه‌یافته سهم سرمایه انسانی بیش از ۷۰ درصد است اما در کشور ما این موضوع معکوس است تمرکز ما بیشتر بر سرمایه فیزیکی و مادی است.

– یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه گسست و شکاف بین نظر و عمل است. امیدواریم روزی برسد این شکاف از بین برود و معلمان شان و جایگاه واقعی در جامعه را پیدا کنند. آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت مهم‌ترین، اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین دغدغه جامعه ما، مردم و دستگاه‌ها باشد آن روز مسیرهای ترقی و تکامل را به سمت توسعه پایدار با سرعت طی می‌کنیم.


—————————————————————————————————

به نقل از : http://www.medu.ir/fa/news/item/842217?ocode=100010876

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید