موضوعات

« ثبت‌نام دیرهنگام، تغییر رشته ، تغییر محل جغرافیایی و مدرسه از دلایل اصلی نرسیدن کتاب درسی به دانش آموزان است »

علی باقرزاده معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در تشریح دلایل نرسیدن کتاب درسی به دست برخی دانش‌آموزان اظهار کرد:

– کسانی که به هر دلیل در مهرماه ثبت‌نام کرده‌اند، ما اساساً از وجودشان درآن منطقه و استان بر اساس سامانه سناد بی‌اطلاع بوده‌ایم هرچند چاپ کتاب‌های درسی را بر اساس شمار دانش‌آموزان سال گذشته، با دو درصد افزایش انجام دادیم اما ممکن است این رشد دانش‌آموز برای امسال، توزیع نامتقارنی نسبت به پیش‌بینی ما در استان‌ها و مناطق داشته باشد.

– در مورد آخرین وضعیت کتاب‌های درسی به‌خصوص در تهران  باید گفت ما از هفته اول مهرماه که این مسئله ظهور و بروز کرد، مدام پیگیر ماجرا هستیم. بخش مهمی از نرسیدن کتاب به دست برخی از دانش‌آموزان، به عدم ثبت‌نام به‌موقع آن‌ها در مدارس بازمی‌گردد. اگر شما روند ثبت‌نام دانش ‌آموزان در تمام دوره‌ها را رصد کنید، می‌بینید که از اول مهرماه ۹۸، ۷۰۰هزار دانش‌آموز تازه ثبت‌نام کرده داریم؛ درحالی‌که توزیع کتاب‌های درسی به استان‌ها و مناطق تا ۲۵شهریور سال ۹۸انجام‌شده بود.

ثبت‌نام دیرهنگام، تغییر محل جغرافیایی و مدرسه علت اصلی نرسیدن کتاب درسی به دانش آموزان است :

– به‌عبارت‌دیگر، عده‌ای از دانش‌آموزان ثبت‌نام خود را به‌موقع انجام نداده بودند که کتاب به ‌موقع به دستشان برسد، حال یا به دلیل اینکه دانش‌آموز محل جغرافیایی خود را تغییر داده، این ثبت‌نام دیرهنگام رخ ‌داده یا آنکه به ‌طور مثال یک مدرسه غیردولتی که تا سال گذشته تنها دوره دبستان را برپا می‌کرده، مجوزش را تغییر داده و برای متوسطه اول هم مجوز گرفته و ما این مدرسه را در سامانه «سناد» به نام مدرسه ابتدایی می‌شناسیم و کُد آن دیر وارد این سامانه شده است، پس برای دانش‌آموزانش برنامه ارسال کتاب نداشته‌ایم.

افزایش 2 درصدی چاپ کتاب‌های درسی جهت جلوگیری از کمبود کتاب درسی :

– موضوع این است کسانی که به هر دلیل در مهرماه ثبت‌نام کرده‌اند، ما اساساً از وجودشان درآن منطقه و استان براساس سامانه سناد بی‌اطلاع بوده‌ایم هرچند ما چاپ کتاب‌های درسی را بر اساس شمار دانش‌آموزان سال گذشته، با دو درصد افزایش انجام دادیم اما ممکن است این رشد دانش‌آموز برای امسال، توزیع نامتقارنی نسبت به پیش‌بینی ما در استان‌ها و مناطق داشته باشد.

تغییر رشته و تغییر مدرسه :

 یکی دیگر از مشکلات بر می گردد به عده‌ای از دانش‌آموزان در یک‌رشته ثبت‌نام کرده‌اند و در سامانه سناد نیز برای همان رشته، کتاب درسی ثبت‌نام کرده بودند اما اواخر شهریورماه رشته تحصیلی یا مدرسه خود را تغییر داده‌اند و نمی‌دانند که چگونه می‌توانند برای رشته جدید کتاب تهیه کنند یا هزینه پرداخت ‌شده قبلی را پس بگیرند. 

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در پاسخ به مشکل می گوید :اگر خاطرتان باشد ما بارها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که بحث ویرایش کتاب درسی از۱۵مرداد در سامانه سناد فعال‌شده بود که اگر دانش‌آموزان به هر دلیلی رشته خود را تغییر دادند، در این سامانه تغییر سفارش دهند. این امکان تا اول مهرماه باز بود و حتی ما امکان ویرایش را تا ۱۵مهرماه باز گذاشته بودیم. به‌هرحال ما برای هر فرد، بنا به استناد سامانه سناد، کتاب توزیع می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان این ویرایش را انجام نداده‌اند.

ایجاد رشته‌های جدید در کاردانش و فنی حرفه‌ای آمار کتب این رشته‌ها تغییر داده است:

 بیشترین مشکل ایجادشده در توزیع کتاب‌های درسی برای مقطع ابتدایی و رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای بوده است. یکی دیگر از مشکلات توزیع ما این بود که مثلاً در یک منطقه و استان، طبق توافق استان و معاونت آموزش متوسطه، یک‌رشته در حوزه کاردانش و فنی و حرفه‌ای ایجادشده که پیش از آن اطلاعات آن رشته در آن استان در اختیار ما نبوده که برای آن‌ها کتاب تولید و ارسال کنیم. به یک معنا آن رشته در سطح کشور فعال بوده و برایش کتاب تهیه‌شده اما در آن منطقه و استان خاص، پیش از آن دانش‌آموزی در آن رشته تحصیل نمی‌کرده که برایش کتاب تهیه‌کرده و بفرستیم. با شروع سال تحصیلی آن‌ها سر کلاس رفتند و کتاب ندارند.

انبارهای کتاب پر است اما توزیع کتاب‌های درسی با مشکل همراه بوده است :

– در حال حاضر در شهر تهران مشکلات کمبود کتب درسی مربوط به بخش توزیع است. انبارهای کتاب پر است اما به دلیل جابجایی مدیر مدرسه که دیر انجام‌شده یا انبوه کارهایی که مدیر درآغاز سال تحصیلی دارد، برای گرفتن کتاب به مناطق مراجعه نکرده‌اند. در حال حاضر کارگروهی در شهر تهران تشکیل‌شده که علت‌های تأخیر در رسیدن کتاب به دست برخی دانش‌آموزان را بررسی کند. تا ظهر امروز اعلام کرده‌ایم که هر دانش‌آموز به هر دلیلی کتاب ندارد، باید مدرسه به منطقه و منطقه به اداره کل شهر تهران اعلام کند تا فردا کتاب دست دانش‌آموزان باشد. آمار ما می‌گوید در شهر تهران زیر۱۵۰۰نفر کتاب ندارند. ما حتی اعلام کرده‌ایم اگر حتی دانش‌آموزی پول کتاب را پرداخت نکرده یا هر مشکل دیگری باعث شده در سامانه سناد، ثبت کتاب نکند یا ویرایش اطلاعات نکرده باشد هم کتاب به دستش برسد.

– مشکلاتی که امسال در توزیع کتاب‌های درسی ایجاد شد، به دلیل سامانه و فراگیرتر شدن آن بوده یا جابجایی‌های دانش‌آموزان بیشتر از سال گذشته رخ‌داده یا دلایل دیگری دخیل بوده است… اینکه مشکل از توسعه سامانه باشد، منتفی است چرا که طی سه سال گذشته تمام کتاب‌های دوره ابتدایی از طریق سامانه، کارهایش انجام می‌شد. رشته‌های کاردانش هم طی سه سال گذشته فرآیند ثبت‌نام سفارش کتاب درسی از طریق سامانه بود. تنها در رشته متوسطه دوم، ما توسعه سامانه را داشتیم که اتفاقاً کمترین مشکل ما مربوط به رشته‌های نظری است. بیشترین مشکل ما مربوط به حوزه کاردانش و فنی و حرفه‌ای و مدارس غیردولتی است.

۱۷درصد هزینه‌های توزیع کتاب با سامانه‌ای شدن سیستم ثبت‌نام به نفع خانواده‌ها کاهش‌یافته است :

– اینکه عده‌ای می‌گویند سازمان پژوهش در سامانه‌ای کردن ثبت سفارش کتاب‌ها، انتفاع می‌برد، خلاف واقع است بحث ما به دلیل نفع بردن اقتصاد خانواده بوده است و با سامانه‌ای کردن ثبت کتاب‌های درسی، ۱۷درصد در هزینه‌های توزیع شاهد کاهش بوده‌ایم و تعداد کتاب‌های مرجوعی به‌شدت کاهش پیداکرده است. باید توجه داشته باشیم که ما واردکننده کاغذ هستیم و باید به تعداد دانش‌آموزان، کتاب درسی تولید کنیم؛ اضافه‌تر چاپ شدن کتاب درسی نسبت تعداد دانش‌آموزان، یعنی انبار کردن کتاب و سپس خمیر کردن آن‌که منجر به اتلاف منابع می‌شود.

بازار سیاه کتاب درسی رصد می‌شود… به‌جز شهر تهران بازار سیاه کتاب درسی نداریم :

– عمده مشکلات ما در شهر تهران بوده است و حتی در شهرستان‌های استان تهران مشکلی نداشتیم ضمن اینکه ما با همین سامانه در استان‌های خراسان رضوی، فارس و خوزستان هم ثبت کتاب داشته‌ایم که هرکدام ۷تا ۸درصد جمعیت دانش‌آموزی را پوشش می‌دهند و به‌جز شهر تهران، معضل ایجاد بازار سیاه کتاب درسی را شاهد نبودیم.

اینکه اساساً علت ایجاد بازار سیاه کتاب درسی چیست را بررسی می کنیم. ما داریم فرآیند تولید کتاب در چاپخانه تا توزیع آن را رصد می‌کنیم تا بدانیم نشتی ماجرا کجاست. نکته اینجا است که هرجایی این معضل را گزارش کرده‌اند، به‌صورت تک‌جلدی این کتاب‌ها به فروش می‌رسد و هیچ‌کدام از فروشندگان زیرزمینی، سِری کتاب‌های درسی را ندارند اما در هرصورت ما به دنبال منشأ قضیه هستیم.

————————————————————————————————-

مأخذ : http://www.medu.ir/fa/news/item/937384/?ocode=100010876 ( با ویرایش توسط دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش – ج . ابراهیمی )

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید