موضوعات

با افزایش محتوی تصویری؛ فضای  با افزایش محتوای تصویری و فیلم از طریق مستند کردن تجارب معلمین ؛ فضای جدید تعمیق و  تنوع اثر گذار ، به منظور بالا بردن ظرفیت یادگیری دانش آموزان، ایجاد کنیم. جدیدی برای یادگیری دانش آموزان ایجاد کنیم

– سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با کاستن از محتوی مکتوب (کتاب ها) و انتقال آن به محتوی تصویری، فضای جدیدی را برای یادگیری دانش آموزان به وجود بیاورد.

– جشنواره بین‌المللی فیلم رشد درآستانه نیم‌قرن سابقه است. امیدوارم این جشنواره در آستانه پنجاه‌سالگی‌اش به کمال و بلوغ لازم رسیده باشد. اینجشنواره باید نسبت خودش را در انتقال مفاهیم و ساحت‌های سند تحول مشخص کند. جشنواره فیلم رشد به‌عنوان بخشی از نظام تعلیم و تربیت باید نسبت خودش را در انتقال مفاهیم و ساحت‌های سند تحول مشخص کند

– رسالت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را خلق موقعیت‌های عمیق و پر مفهوم یادگیری است.  در آستانه پنجاهمین سالگرد جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باید در مورد اثرگذاری این جشنواره بر نظام تعلیم و تربیت بررسی بیشتری کنیم. در نهادهای فرهنگی جامعه، جستجو برای فهم اثربخشی تولیدات فرهنگی بسیار نادر است، هرچند دستگاه‌ها گزارش اقدام‌های خود را می‌دهند اما گزارشی از اثربخشی فعالیت‌ها نداریم و باید به این نکته توجه شود.

– ۱۵هزار میلیارد تومان در اقتصاد آموزش‌وپرورش به سمت کنکور سوق می‌یابد. اگر بخواهیم جریان تربیت را در مدرسه و یادگیری عمیق‌تر و آماده کردن انسان‌ها برای زیستن را شکل دهیم باید این اقتصاد را به سمت توسعه یادگیری سوق دهیم.

– معلمان اصلی‌ترین کانون تربیت هستند و ناب‌ترین مفاهیم تربیتی در اقدام معلم رقم می‌خورد. این جشنواره باید به سمتی برود که بهترین تجارب معلمان و مدیران را از سراسر کشور شناسایی، مستند و به اشتراک بگذارد.

– انسان در شرایطی به دنیا می‌آید که هیچ‌چیز نمی‌داند و با ابزارهایی که به‌عنوان یک انسان داریم به شناخت دنیا می‌پردازیم، همه تمایز بین افراد، جوامع، تمدن‌ها و… محصول تنوع یادگیری‌ها است و کیفیت یادگیری و نحوه شناخت انسان از دنیا مرتبه انسان را به تعالی می‌رساند یا آن مرتبه را پایین‌تر از حیوان تنزل می‌دهد که محصول کیفیت یادگیری است.

– امروز و فردای جامعه در بهبود جریان یادگیری است. با تعمیق و تنوع موقعیت‌های جدید یادگیری به افزایش کیفیت یادگیری موفق می‌شویم… چون همه عرصه‌ها، حوزه یادگیری است و آموزش‌وپرورش ساعت‌های محدودی ، دانش آموزان را در اختیار دارد و بخش عمده‌ای از ساعت‌های دانش آموزان در حوزه‌های دیگری به‌غیراز آموزش‌وپرورش سپری می‌شود،  لذا تعمیق یادگیری درگرو هماهنگی و همبستگی عرصه‌هایی است که در یادگیری نسل جدید مؤثر است.

– تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت خلق موقعیت‌های مفید یادگیری است. انگیزه همه برنامه‌های که در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود؛ خلق موقعیت‌های جدید یادگیری است ، لذا وضعیت نظام آموزشی در کیفیت ایجاد موقعیت‌های یادگیری ارزیابی می‌شود و با تعمیق و تنوع موقعیت‌های جدید یادگیری به افزایش کیفیت یادگیری موفق می‌شویم و امروز و فردای جامعه در بهبود جریان یادگیری است.

– اینکه یک جامعه چه چیز را و چگونه یاد می‌گیرد، آینده مورد انتظار جامعه را نشان می‌دهد و اگر به دنبال آینده بهتر هستیم باید به آنچه یاد می‌دهیم و محتوایی که برای یادگیری استفاده می‌کنیم، تمرکز و بر آن بیشتر اندیشه کنیم تا یادگیری باکیفیت و عمیق را به نسل جدید منتقل کنیم.

– دیدن و شنیدن، ۸۸درصد در یادگیری انسان مؤثر است لذا فیلم‌های آموزشی به جهت بهره‌گیری از ابزارهای مختلف عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری را برای یادگیری دانش آموزان ایجاد می‌کند و ظرفیت بالاتری را برای تحول در جامعه به وجود آورد،  این ابزارها روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و دسترسی به آن‌ها زیاد می‌شود امّا مهم‌تر عمق تأثیرگذاری و ایجاد ظرفیت زیادی است که در یادگیری دارند و اگر این ابزارها زمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود؛ امروز همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و آموزشی که بتواند این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد قادر است مسئولیت خود را بهتر انجام دهد.

– مقوله فیلم  به‌عنوان جز به‌هم‌پیوسته فرایند آموزشی است… ۶۰درصد محتوی آموزشی در مدارس ابتدایی و ۹۰درصد محتوی آموزشی در دوره متوسطه و دانشگاه متکی بر شنیدن است و می‌دانیم دانستن برای دانستن لزوماً منجر به دانستن برای کار بستن، زیستن و همزیستی منجر نمی‌شود و امروز باید برای دانستن برای به کار بستن تلاش کرد. لذا باید از ابزارهای دیگری برای تنوع‌بخشی به یادگیری استفاده کنیم و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی باید با کاستن از محتوی مکتوب و انتقال آن به محتوی تصویری فضای جدیدی را برای یادگیری به وجود بیاورد.

– دانستن برای دانستن لزوماً منجر به دانستن برای کار بستن ، زیستن و همزیستی منجر نمی‌شود

– تقویت جریان خودجوش مدرسه‌ای را مهم است.با ابزارهایی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد می‌توان محیط‌های یادگیری متنوع را ایجاد کرد.

– شبکه ملی رشد باید با توجه به شرایط جدید حضور هدفمندتری در جریان تعلیم و تربیت داشته باشد.

—————————————————————————————————–

گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش از سخنان محسن حاجی میرزاییوزیر آموزش‌وپرورش در آیین اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد(https://www.medu.ir/fa/news/item/980295/ocode=100010876 ) با ویرایش مطلب توسط دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش-ج.ابراهیمی)

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید