موضوعات

فوق برنامه مدرسه (فعالیت های مکمل) قسمت پنجم؛ معرفی برنامه های چند کشور خارجی

back-to-school
سوئد:
تنظیم فعالیت های تربیتی مدرسه در کشور سوئد تا حد زیادی در اختیار مدرسه، معلمان و والدین دانش آموزان است. یکی از نکات ارزشمند نقش موثری است که به دانش آموزان در برنامه ریزی فعالیت ها داده می شود، امکانات و فعالیت های مراکز گذران اوقات فراغت به طور طبیعی با فعالیت های روزانه مدرسه تلفیق شده است. این فعالیت ها عین برنامه است و جزیی از فعالیت های تربیتی دانش آموزان به شمار می رود و تحت عنوان «فعالیت های آزاد» تلقی می شود. محتوای فعالیت های آنها شامل سرگرمی ها و گردهمایی ها، فعالیت های عقیدتی، هنرهای زیبا، آواز، موسیقی، نمایشنامه، کارهای تصویری، قصه گویی، طراحی و نقاشی، فعالیت های حفظ محیط زیست، بازی های گروهی، مشارکت و اداره بخش هایی از امور مدرسه (کتابخانه، پذیرایی، امور بهداشتی مراقبت و محافظت از دانش آموزان کوچکتر، اردوها و مسافرت های دانش آموزی) است.
۲) مالزی:
آموزش هنر و موسیقی و مهارت های زندگی، جزو درس هستند که در برنامه جدید در کشور مالزی به آن توجه شده است و تقریباً یک پنجم از ساعات برنامه مدرسه ای به فعالیت هایی مانند ورزش، هنر، فعالیت های باشگاهی تعلق دارد که در چهار سطح مدرسه ای، منطقه ای، ایالتی و ملی برگزار می شود.
۳) روسیه:
در کشور روسیه بر فعالیت های فوق برنامه و آموزش های تکمیلی و فعالیت های خارج از مدرسه بسیار تاکید شده است و این برنامه ها به طور مستقیم زیرنظر مدرسه کنترل نمی شوند اما به صورت غیرمستقیم، از سوی مدرسه، بچه ها به سوی مراکز دیگر فرستاده می شوند. این فعالیت ها با فراهم کردن موقعیت های اضافی و تکمیلی برای رشد اخلاقی، ذهنی، بدنی کودکان و نوجوانان طراحی شده است و محتوای فعالیت های فوق برنامه در چهار محور کلی (علوم اجتماعی، تکنولوژی و علوم طبیعی، فرهنگ و هنر، ورزش و سیاست) ارائه می شود.
۴) کره جنوبی:
برنامه درسی دوره ابتدایی در کره جنوبی شامل سه گروه دروس اجباری ـ دروس اختیاری و فعالیت های فوق برنامه است. از آنجا که فعالیت های فوق برنامه داخل جدول زمانی مدرسه آمده است می توان آن را کمک برنامه نامید (موسیقی، هنرهای زیبا، هنرهای کاربردی و غیره).
۵) ژاپن:
در دوره ابتدایی در کشور ژاپن، مواد درسی به سه گروه (عمومی، آموزش اخلاقی و فعالیت های خاص) تقسیم می شود. موضوع های مربوط به گروه سوم (فعالیت های خاص) در اختیار مدارس است و بیشتر شامل شورای کلاسی، شورای مدرسه، فعالیت ها در کلاس ورزش، موقعیت های خاص نظیر جشن ها، نمایشنامه ، مسابقات ورزشی، گردش های گروهی، استفاده از کتابخانه، آموزش ترافیک و بهداشت است.
ورزش، هنر، کاردستی، موسیقی و فعالیت های خاص تنوع زیادی دارند و حدود یک سوم، از ساعات درسی دانش آموزان را چنین برنامه هایی تشکیل می دهند.
۶) ترکیه:
با ملاحظه جدول مواد درسی جدید دوره ابتدایی در ترکیه روشن می شود که بسط مفهومی در برنامه تا حدی در این کشور هم در برنامه درسی دوره ابتدایی صورت گرفته است. از مجموع ۳۰ساعت برنامه درسی دانش آموزان سال اول حدود یک سوم از ساعات زندگی مدرسه ای شامل دروسی مانند تربیت بدنی، موسیقی، نقاشی، کاردستی و فعالیت های گروهی می شود و وجود دروسی مانند کمک های اولیه و قوانین آمد و شد، آموزش شهروندی، کارآموزی، دروس انتخابی، تنوع و انعطاف پذیری در برنامه را در مواجهه با مسائل جدید جامعه در برنامه نشان می دهد

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید