موضوعات

پاسخ به سوال (عمومی- شماره 91 ) : امکان ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته معماری با دیپلم فنی کامپیوتر؟

memar-www.farsicad.com_1

سوال:

اگر کسی دیپلم فنی کامپیوتر دارد و بخواهد برای ادامه تحصیل دانشگاهی دررشته معماری اقدام کند ، چه راهی وجود دارد؟

پاسخ :

به نام خدا
وبا سلام
پاسخ اول) بحث هدایت تحصیلی و شغلی:
رشته کامپیوتر رشته خوب و آینده داری است. و با توجه جایگاه کامپیوتر در جزئی ترین امور زندگی و… زمینه کاری فراوانی دارد. هر چند ممکن است به اصطلاح، دست در آن زیاد باشد، اما به هرصورت فرصت شغلی هم برای آن زیاد است .خلاصه اینکه باید دلیل کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. توصیه ما مشاوره تخصصی در این زمینه با استفاده از روش های علمی خودش می باشد. ازجمله تحلیل دقیق تست های هوش، تست رغبت شغلی و شخصیتی.

پاسخ دوم) شرکت در پذیرش دانشگاه فنی حرفه ای و یا دانشگاه علمی کاربردی:
برای شرکت در کنکور این دو دانشگاه باید نوع دیپلم شما با نوع رشته انتخابی برای ادامه تحصیل در دوره کاردانی یکی باشد!
یعنی برای مثال شما برای انتخاب رشته معماری حتما باید دیپلم تان هم معماری باشد. پس دیپلم های دیگر قابل قبول نیست!
*استناد ما به مطلب زیر است:
براساس بندالف شرایط اختصاصی ذکر شده در صفحه 1 دفترچه راهنمای کنکور دانشگاه فنی حرفه ای وبند1 یادآوری های مهم در صفحه 2 همان دفترچه، فقط دارندگان دیپلم فنی متنــــــــــــــاظر با رشته انتخابی در دفترچه کنکور، می توانند ثبت نام نمایند.
درجدول شماره3 (صفحه 16)دفترچه راهنمای دانشگاه فنی حرفه ای، برای گروه معماری، تنها دیپلم نقشه کشی معماری از هنرستان فنی حرفه ای و دیپلم مهارتی با زیر گروه معماری از هنرستان کار ودانش مورد پذیرش قرار می گیرد.
همچنین درجدول شماره3 (صفحه 14)دفترچه راهنمای دانشگاه فنی حرفه ای ؛ کدرشته شماره 14 آمده است که برای امتحان کنکور فنی گروه کامپیوتر تنها دیپلم کامپیوتر هنرستان فنی حرفه ای و در کار ودانش زیر گروه های مهارتی کامپیوتر، قابل قبول است.

پاسخ سوم: شرکت در پذیرش کاردانی دانشگاه آزاد :
دانشگاه آزاد هم رشته ی معماری دارد . چون این دانشگاه بدون آزمون بوده و تنها براساس معدل دانشجو می پذیرد. لذا می توان بدون گذراندن پیش دانشگاهی در پذیرش آن شرکت کرد. منتهی با معدل پایین امکان پذیرش ضعیف می شود.
در ردیف 13 صفحه 14 دفترچه آن دوره کاردانی پیوسته بـــــــدون آزمون نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲ دانشگاه آزاد ، رشته نقشه کشی معماری ذکر شده است.منتهی دقت لازم را داشته باشید که همه رشته ها در تمام واحد های دانشگاهی شهرها و محل ها وجود ندارد.
برای این موضوع ، جدول شماره 1 رشته محل ها ی ( از صفحه 15 تا 67 ) دفترچه مذکورراملاحظه نمایید.
برای دانلود دفترچه می توانید به سایت دانشگاه آزاد ( سامانه ثبت نام دوره کاردانی پیوسته بدون آزمون نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۳-۹۲) و یا سایت سازمان سنجش و پست معرفی کتاب و متون سایت مرکزمشاوره ما مراجعه و شرایط و دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه فرمایید.

پاسخ چهارم : شرکت در کنکور سراسری در گروه های آزمایشی ریاضی و همچنین دانشگاه آزاد از طریق کنکور سراسری :
اگر اصرار به ادامه تحصیل در رشته معماری را دارید، یک راه آن اقدام از طریق گروه ریاضی در کنکور سراسری است. لازمه این کار گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از رشته های نظری است . برای این کار هم اگر بخواهید در دوره روزانه درس بخوانید و یا اگر شرایط روزانه را ندارید دردوره شبانه( بزرگسالان) تحصیل کنید باید تغییر رشته بدهید. یعنی در تابستان در امتحانات تغییر رشته فنی به رشته ریاضی شرکت کنید.
البته راه دیگر آن این است به صورت داوطلب آزاد( متفرقه) ثبت نام کنید که در این صورت نیازی به امتحان تغییررشته ندار
برای پی گیری چهار روش های مذکور( تحصیل در پیش دانشگاهی روزانه، شبانه، روش از راه دور ، روش داوطلب آزاد) و اقدامات لازمی که باید انجام دهید، جواب مناسب خود را در زیر صفحه ” امتحان تغییر رشته دبیرستان و پیش دانشگاهی” در پست ” مشاوره ” بخش ” هدایت تحصیلی” و همچنین پست ” پاسخ به سوالات ” سایت ما جستجو کنید.

ضمنا ؛ به  پست معرفی کتاب ومتون ، بخش آیین نامه و دستور العمل ها  مراجعه نموده و متن دستور العمل ” ادامه تحصیل دیپلمه های فنی حرفه ای و کار ودانش در دانشگاه”  را بادقت بخوانید.

ان شاءالله به جواب مناسب رسیده باشید.

***در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، می توانید با ما تماس بگیرید.( شماره تلفن و روزهای تماس در پست “تماس با ما “در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

سلامت وسعادت مند باشید.
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب