موضوعات

عادات غذایی (6) : تغذیه و یادگیری(بخش ششم : ویتامین و یادگیری/ قسمت اول : تاثیر کمبود ویتامین ها برقدرت یادگیری)

بسمه تعالی      vitamiinha

«« تخم مرغ حاوی انواع ویتامین های گروه B بوده و برای ارتقای نیروی حافظه مناسب است وباعث تمرکز بهتر حواس می شود. ضمنا بهتر است تخم مرغ با نان سبوس دار خورده شود »»

مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: تغذیه(عادات غذایی)
عنوان فرعی: تغذیه و یادگیری
عنوان فرعی تر : تاثیر کمبود ویتامین ها برقدرت یادگیری

– کمبود ویتامین B12 می تواند موجب کم خونی،احساس ضعف،افسردگی،کاهش حافظه،کاهش وزن،اختلالات روحی، اختلال در سیستم خونسازی بدن،اختلال در مغز و سیستم عصبی و… شود. ویتامین B12 نیز برای خون سازی و تشکیل و فعالیت مناسب سلول های عصبی لازم است. این ویتامین صرفا در غذاهای حیوانی یافت شده و در کمبود آن علائمی شامل رفتارهای روانی، جنون، کاهش حافظه، هذیان گویی و وضعیت روحی بیمارگونه ظاهر می شود.

– کمبود ویتامین C علاوه بر مشکلات جسمی، علائمی شامل افسردگی، خستگی بیش از حد، بروز ناگهانی رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد را بروز می دهد. مصرف غذاهای این ویتامین هم در افزایش فعالیتهای مغزی و هم در رفع کم خوابی وکاهش اضطراب بسیار موثر است.

– کمبود ویتامین B1علائمی از قبیل افسردگی، بداخلافی، کاهش حافظه و تمرکز و همچنین احساس خستگی ظاهر می شود.

– کمبود ویتامین B3 یا نیاسین منجر به علائم جسمی و روحی می شود که مهمترین آنها زوال عقل بوده و حتی کمبود آن به مرگ نیز می انجامد. علائم عصبی ناشی از کمبود آن شامل کاهش حافظه، آشفتگی‌های روحی، افسردگی و اضطراب می باشد.

– ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک به هنگام کمبود دریافت، علائم روحی شامل بی‌خوابی، خستگی شدید، افسردگی و جنون در فرد دیده می شود.

– ویتامین B6 نیز از جمله ویتامین های بسیار مهم در متابولیسم مواد پروتئینی است و دراثر کمبود آن علائم جنون و افسردگی ایجاد می گردد.

– اسید فولیک برای تولید و فعالیت مناسب سلول های خونی و عصبی ضروری است. لذا در هنگام کمبود دریافت علائم خستگی مزمن، پریشانی، بی‌خوابی، فراموشی و گیجی بروز می نماید.

– بیوتین یا ویتامین H از جمله ویتامین هایی است که در تمام مواد غذایی یافت می شود و در صورتی که غذای افراد بطور عمدی کمبود داشته باشد، علائم کمبود شامل بی‌حالی شدید، افسردگی و پرخوابی ظاهر می شود.

*لازم به ذکر است که تخم مرغ حاوی انواع ویتامین های گروه B بوده و برای ارتقای نیروی حافظه مناسب است وباعث تمرکز بهتر حواس می شود. ضمنا بهتر است تخم مرغ با نان سبوس دار خورده شود؛ زیرا این نان به فراوانی ویتامین های گروهB را دارا بوده و باعث تقویت قوای ذهنی می گردد.

—————————————————————————————————————————————

منبع : معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 

( انتخاب وگزینش مطلب وبازنویسی مطلب : مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش – ج ابراهیمی)

دیدگاه‌های این مطلب