موضوعات

موسیقی و خطرناشنوایی

شیفتگان موسیقی در معرض خطر ناشنوایی
پایگاه اطلاع رسانی بریتانیا : گوش دادن به موسیقی از طریق گوشی و با صدای بلند می تواند به شنوایی آسیب برساند . بر اساس پژوهشی که در اتحادیه اروپا انجام شده است، از هر 10 نفری که از دستگاه های پخش موسیقی قابل حمل استفاده می کنند یکی با خطر از دست دادن قوای شنوایی خود بطور دائم روبرو است.
دانشمندان می گویند کسانی که در طی مدتی بیش از پنج سال روزانه بیش از یک ساعت موسیقی را با صدای بلند گوش می کنند، با ریسک آسیبی جبران ناپذیر به گوش خود مواجه هستند.این پژوهشگران می گویند این شرایط در مورد حدود 10 میلیون نفر در سرتاسر اروپا از جمله بسیاری از کودکان و بزرگسالان صدق می کند.کمیسیون اروپا به دنبال بررسی راه های احتمالی بهبود فنی دستگاه های پخش موسیقی برای به حداقل رساندن آسیب به دستگاه شنوایی است.

تخمین زده شده که بین 50 تا 100 میلیون نفر بطور روزانه از پخش کننده های موسیقی قابل حمل استفاده می کنند.کمیسیون اروپا به دلیل نگرانی از استفاده گسترده از پخش کننده های موسیقی میان جوانان، از کمیسیونی مستقل درخواست کرد تا این پژوهش را انجام دهد.

موازین ایمنی اتحادیه اروپا سطح نویز در پخش کننده های موسیقی قابل حمل را 100 دسی بل تعیین کرده است، اما بسیاری از مصرف کنندگان دستگاه های پخش موسیقی برای پوشاندن صدای ترافیک یا صدای محیط در وسایل حمل و نقل عمومی صدای پخش موسیقی را به بالای سطح خطرناک 89 دسی بل افزایش می دهند.

آسیب غیرقابل جبران

کمیته تحقیقات درباره تهدیدهای بهداشتی نوظهور اتحادیه اروپا در پژوهش خود به این نتیجه رسید که بین پنج تا 10 درصد شنوندگان موسیقی که رقمی معادل 2.5 تا 10 میلیون نفر را در این منطقه تشکیل می دهد، احتمالا در معرض خطر هستند.

سال گذشته انستیتو ملی سلطنتی ناشنوایان در بریتانیا در پژوهشی دریافت که بیش از نیمی از جوانانی که به موسیقی گوش می دهند بیش از یک ساعت در روز از پخش کننده های شخصی استفاده می کنند.

در این پژوهش سطح صدای دستگاه های پخش موسقی 110 نفر سنجیده شد و مشخص شد که 72 نفراز آنها با صدایی بلندتر از 85 دسی بل به موسیقی گوش می کنند.

به نقل از :
سامانه اطلاع رسانی شبکه پزشکی کشور

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید