موضوعات

اجرای طرح «مدرسه دوستدار زندگی » به منظور کاهش و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان

مدرسه زندگی

مهناز احمدی مدیرکل امور زنان آموزش و پرورش در گفت وگو با زنان خبر :
این طرح که «مدرسه دوستدار زندگی» نام دارد بر توانمندسازی همکاران فرهنگی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی تاکید دارد.

نکته ای که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند اهمیت نقش آموزش وپرورش در بخش پیش گیری از آسیب های اجتماعی است. وظیفه ای که به گفته متخصصان نقد بسیاری به کم کاری های آموزش وپرورش در این حوزه وارد است.

به گزارش  زنان خبر؛  کج روی های اجتماعی، آلودگی به مواد مخدر، بزهکاری، سرقت و به دنبال آن ترک تحصیل، فرار از مدرسه وبرخی دیگر از مفسده های آشکار و پنهان از جمله آسیب های اجتماعی هستند که مستلزم چاره اندیشی اساسی به ویژه از دوران مدرسه است.

مدرسه به عنوان جایگاهی که وظیفه آموزش وپرورش کودکان و نوجوانان را در ساعاتی از شبانه روز بر عهده دارد مهم ترین مکانی است که می تواند بر جلوگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

بدون شک ناآشنایی کافی کودکان و نوجوانان با مهارت های اجتماعی ریشه اغلب آسیب پذیری های اجتماعی آن هاست؛ از این رو بررسی نقش آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس می تواند بسیار کمک کننده باشد.
در سیاست های کلی آموزش وپرورش که توسط رهبری ابلاغ شده چند بند وجود دارد که به طور مشخص به بحث پیش گیری از آسیب های اجتماعی و مهارت های زندگی پرداخته است.  بنابراین آموزش وپرورش باید برای پرورش نسل خلاق و کارآمد و موثر از این سیاست ها وبرنامه های کلی استفاده کرده و در جهت تربیت افراد مسئولیت پذیر و آگاه گام بردارد.
نهاد خانواده، آموزش وپرورش، اقتصاد، سیاست و نهاد اعتقادی ۵ نهادی هستند که نقش بسیار بارزی در خصوص مسائل مختلف اجتماعی در سطح کشور دارند و به همین دلیل آسیب های اجتماعی که در سطح جامعه دیده می شود نسل نو مارا در آموزش وپرورش تهدید می کند.

متاسفانه امروز جوانان ونوجوانان ما دچار آسیب های اجتماعی و فرزندان ما قربانیان این آسیب ها هستند. از سوی دیگر وجود این مشکلات و حضورنداشتن پدر و مادر، بچه ها را دچار نوعی انزوا، تنهایی و عادت به این سبک زندگی کرده به نحوی که تحمل جمع را ندارند و سختی ها و شداید را کمتر پذیرا هستند.

مهناز احمدی مدیرکل امور زنان آموزش و پرورش در گفت وگو با زنان خبر با اشاره به امضای توافق نامه ای میان اداره کل امور زنان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی یکی از رسالت هایش کاهش آسیب های اجتماعی است، تلاش این سازمان بر این است که با همکاری با سایر دستگاه ها در جهت کاهش این آسیب ها گام بردارد؛ لذا بعد از مطرح کردن درخواست همکاری با اداره کل زنان آموزش و پرورش، و بعد از تایید وزیر آموزش و پرورش، ما در این خصوص اعلام آمادگی کردیم.
وی افزود: این طرح که «مدرسه دوستدار زندگی» نام دارد بر توانمندسازی همکاران فرهنگی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی تاکید دارد.

مدیرکل امور زنان آموزش و پرورش درخصوص اعتبار طرح گفت: تامین اعتبار طرح برعهده سازمان بهزیستی است که در آغاز به صورت پایلوت[آزمایشی] در ۱۰ مدرسه تهران اجرا خواهد شد.
احمدی در بیان جزئیات طرح «مدرسه دوستدار زندگی» گفت: قرار است در مدارسی که به عنوان مدرسه دوستدار زندگی معرفی می شوند معلمان، کادر اجرایی، مدیران، دانش آموزان و اولیای دانش آموزان تحت آموزش هایی قرار گیرند تا در نتیجه آن محیط مدرسه محیطی مانوس و مطلوب برای دانش آموزان تبدیل شود و آنها را مایل به ماندن در مدرسه کند.

وی افزود: با توجه به گسترش آسیب هایی چون طلاق، فروپاشی خانواده ها، اعتیاد، آسیب های دختران و پسران، همه دستگاه ها باید در جهت کاهش این آسیب ها با شعار همدلی و همزبانی فعالیت های مشترکی داشته باشند.

مدیرکل امور زنان آموزش و پرورش درخصوص مدارس منتخب اجرای طرح در مرحله پایلوت [آزمایشی] اظهار داشت: طرح به صورت آزمایشی در مدارس دوره متوسطه اول اجرا می شود. زیرا شخصیت دانش آموزان در این مرحله در حال شکل گیری است و نیاز به هدایت و راهبری دارد. مجموعا ۱۰ مدرسه شامل یک مدسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه در ۵ نقطه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران با توجه به بافت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای اجرای پایلوت درنظر گرفته شدند.

احمدی در پایان به گسترش طرح بعد از اجرای پایلوت اشاره کرد و گفت: ما پیش از اجرای طرح یک پیش آزمون داریم که در آن نظرخواهی می کنیم و بعد از اجرای طرح هم نظرخواهی می کنیم و نتایج را مطابقت می دهیم. ان شاءا لله اگر طرح با توفیق اجرا شد در سال آینده پوشش گسترده تری در سراسر کشور خواهیم داشت؛ البته این پوشش گسترده بستگی به میزان جذب اعتبار دارد.

نکته ای که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند اهمیت نقش آموزش وپرورش در بخش پیش گیری از آسیب های اجتماعی است وظیفه ای که به گفته متخصصان نقد بسیاری به کم کاری های آموزش وپرورش در این حوزه وارد است زیرا قصور وظیفه کرده است و از این نظر به آموزش وپرورش نقد وارد است.

آموزش وپرورش گسترده ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است. ضمن آن که این مجموعه ابزارهای لازم برای تنظیم و یا کنترل آسیب های اجتماعی را دارد و می تواند از ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند استفاده کرده و برای مقابله با آسیب ها برنامه ریزی کند.

در واقع می توان چنین استنباط نمود که ریشه ی اغلب آسیب پذیری های اجتماعی دانش آموزان را باید در عدم آشنایی کافی آنها با مها رتهای اجتماعی دانست ؛به طوری که نقطه ی کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دارد وآن این است که متا سفانه جوانان امروز خود را نشناخته اند وبه توان وقدرت فراوان خود باور ندارند،به علاوه از شرایط وموقعیت اجتماعی خود آگاهی ندا رند. مع الوصف بررسی نقش آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدا رس ضروری است.
—————————————————————————————————————————————————————
به نقل از : زنان خبر ( ) -تاریخ: 1394/10/23-  شناسه خبر: 28722baran2pic.com

دیدگاه‌های این مطلب