موضوعات

مهارت های زندگی (19) /فصل چهارم؛ تاریخچه مهارت های زندگی

مهارت های زندگی3

 «« ازسال1993سازمان جهانی بهداشت با هماهنگی یونیسف، برنامه آموزش مهارت های زندگی را به عنوان یک طرح جامع پیشگیری اوّلیه و ارتقاء سطح بهداشت کودکان و نوجوانان معرفی نموده است (WHO ، 1994 . UNISEF ، WHO،1994. WHO، 2004).»»

مبحث: فرهنگی پرورشی
عنوان اصلی: مهارت های زندگی
عنوان فرعی: تاریخچه

– آموزش مهارت های زندگی در سال 1979 با اقدامات دکتر گیلبرت بوتوین( Gilbert Botvin ) در زمینه کار با دانش آموزان کلاس هفتم تا نهم در زمینه رفتار جرأت مندانه ، تصمیم گیری و تفکّر نقّاد در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان تدوین و با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روانی روبرو شد.( بوتوین 2000 و 2002 )

– به دنبال این اقدامات مقدماتی از سال 1993 به بعد سازمان جهانی بهداشت با هماهنگی یونیسف، برنامه آموزش مهارت های زندگی را به عنوان یک طرح جامع پیشگیری اوّلیه و ارتقاء سطح بهداشت کودکان و نوجوانان معرفی نموده است (WHO ، 1994 . UNISEF ، WHO،1994. WHO، 2004). این برنامه در کشورهای مختلف دنیا تجربه شده وگزارش های امید بخشی از کارآیی این برنامه ها منتشر گردیده است.

پژوهش های متعدد نشان داده اند که خودآگاهی (Self awareness) عزت نفس (Self esteem)اعتماد به نفس (Self confidence) می تواند شاخص های اساسی توانمند ی ها و ضعف های هر انسانی باشد.(WHO ، 1994). این سه ویژگی فرد را قادر می سازند که فرصت های زندگی اش را مغتنم شمرده، برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد، به خانواده و جامعه اش بیاندیشد و نگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد باشد و به چاره اندیشی بپردازد. مهارت های زندگی به عنوان واسطه های ارتقای سه ویژگی فوق الذکر در آدم ها می توانند فرد وجامعه را در راه رسیدن به اهداف فوق کمک نمایند.
————————————————————————————————————— به نقل از سایت تبیان

دیدگاه‌های این مطلب