موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 195 ) : امکان تغییر رشته از پایه دوم رشته حسابداری به رشته تجربی ( نظام چهارساله دبیرستان و پیش دانشگاهی)

تغییررشته

سوال:

باسلام.من پارسال که سال اول دبیرستان بنا به دلایلی نتونستم به رشته ی مورد علاقه ام بروم امسال سال دوم حسابداری ام و اصلا به رشته ام هیچ علاقه ای ندارم و میخوام تغییر رشته بدم به تجربی و درسهایم هم خیلی خوبن و میتونم صددرصد میشه ایا امکان تغییر رشته از هنرستان کاردانش به نظری؟توروخدا جواب بدین برام خیلی مهمه

پاسخ:

به نام خدا
وباسلام

امکان تغییر رشته  در نظام چهارساله دبیرستانی( فعلی) وجود دارد. اما با شرایط و ضوابط آن  که در توضیحات زیر آمده است:

1- تغییر رشته با شروع سال تحصیلی و در میان سال ( ترم اول و یا دوم) امکان ندارد. پس باید شما پایه دوم را در رشته فعلی ( حسابداری از شاخه کار ودانش) به اتمام برسانید و در کنار آن خود را برای امتحان تغییر رتشه آماده کنید. 

* متن آیین نامه به شرح زیر است:
” براساس ماده ۱۱۲( صفحه ۶۱۸ کتاب مجموعه مصوبات شورای عـــــالی آموزش و پرورش چاپ ۱۳۸۵)دانش آموزی که در پایه دوم به تحصیل اشتغال دارد چنانچه متقاضی تغییر شاخه یا رشته باشد (اعم از اینکه شرایط رشته مورد تقاضا را در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی کسب کرده یا نکرده باشد) با نظر مشاور و رعایت موارد ذیل می تواند در پایه سوم به شاخه یا رشته دلخواه هدایت شود .

2- شما باید در امتحان تغییر رشته شرکت کنید و حداقل نمره قبولی 10 را کسب نمایید.

3- دروس امتحان تغییر رشته از پایه دوم به سوم، درس های پیش نیاز سال سوم می باشد. این درس ها برای تغییر رشته از رشته قبلی به رشته تجربی، شامل 4 درس؛ فیزیک 2 و آزمایشگاه ، شیمی 2 و آزمایشگاه، ریاضی2، زیست شناسی 1 و آزمایشگاه می باشد.

4- امتحان تغییر رشته در دو نوبت خرداد و شهریور قابل برگزاری است ولی معمولا مدارس به دلیل امتحانات خرداد ماه و نیز آمادگی داوطلبین تغییر رشته، نوبت شهریور را انتخاب می کنند.

5- به این نکته توجه داشته باشید که اگر حتی در یک درس از امتحانات تغییر رشته نمره کمتر از 10(مثلا 9 و 75صدم) بگیرید، اجازه تغییر رشته به شما داده نمی شود . لذا برای اطمینان از قبولی در امتحان تغییر تغییر رشته در طول سال تحصیلی(از ترم دوم تا زمان امتحان تغییر رشته در شهریور ماه، خود را برای دروس تغییر رشته آماده کنید.

6-  توصیه می شود که با آمادگی لازم، امتحانات خرداد را با موفقیت به پایان برسانید، بعد از آن برای تغییر رشته به رشته مورد نظر(تجربی) طبق ضوابط آن از طریق مدرسه کنونی خود، اقدام نمایید.

7- درس های گذرانده شده در پایه دوم رشته قبلی شما، با رشته جدید تطبیق داده شده و درس های مشترک بین دو رشته پذیرفته شده و مابقی درس ها؛ برخی به عنوان دروس امتحان تغییر رشته پذیرفته شده و برخی نیز به عنوان کمبود واحد(مانند هندسه1) باید تا پایان تابستان پایه سوم، گذرانده شود. 

سلامت و سعادت مند باشید
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب