موضوعات

پاسخ به سوال ( عمومی هدایت تحصیلی- شماره 144) : کسی که برای تغییر رشته امتحان داده و قبول شده(نمره 10 وبالاتر) اما نمره اش در حد رضایت بخش نیست! برای جبران آن به منظور ارتقاء نمرات سوابق تحصیلی در کنکور، چه کند؟

تاثیرسوابق تحصیلی

سوال:

کسی که برای تغییر رشته امتحان داده و با کسب نمره 10 و یابالاتر از10 قبول شده است، اما نمره اش در حدّ رضایت بخش نیست.( مثلا نمره 13 یا 14 را کسب کرده است) حال اگر این فرد تمایل داشته باشد تا سوابق تحصیلی خود را برای کنکور ارتقاء دهد ، چه کاری می تواند انجام دهد؟

پاسخ : 

به نام خدا
وبا سلام

چند پاسخ زیر را به دقت بخوانید:

اوّلاً : نمراتی که در سوابق تحصیلی دخالت دارد ، فقط شامل دروس امتحان نهایی است. بنابراین هر نوع درسی که خارج از استاندارد امتحان نهایی است را شامل نمی شود.

ثانیاً : دروس امتحان تغییر رشته هیچ تاثیری در معدل هیچ یک از پایه های تحصیلی نداشته و فقط مجوز ورود به رشته دیگر است. برای همین نمره آن در ستون شهریور و با عبارت « تغییررشته» ثبت می شود. بنابراین نمره امتحان تغییررشته هیچ تاثیری در سوابق تحصیلی نخواهد داشت.

ثالثاً : کسی که در نظام فعلی دوره متوسطه ( پایه سوم و پیش دانشگاهی) برای کنکور در گروه غیرمتناظر ثبت نام و شرکت می کند، یعنی نوع مدارک فارغ التحصیلی دیپلم و یا پیش دانشگاهی او با نوع عنوان گروه آزمایشی در کنکور متفاوت است، تأثیرسوابق تحصیلی دیپلم و یا پیش دانشگاهی ( در صورت تأثیر به عنوان سوابق تحصیلی) کمتر از حد تعیین شده ( مثلا 25% و یا بیشتر) است. چون کسی که مثلا با دیپلم ریاضی، در گروه تجربی کنکورشرکت می کند، درس زیست شناسی که جزء دروس رشته تجربی است ، در سوابق تحصیلی او وجود ندارد . پس به هر میزانی که درس زیست شناسی به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور دخالت دارد، برای دیپلمه ریاضی کسر می گردد. اما درصد آن به سهم کنکوراضافه می شود. بنابراین دخالت کمتر سوابق تحصیلی برای تغییر رشته ای ها به معنای کم شدن از کل نمره( 100%) نیست ، بلکه به این معنا است که سهم آن به آزمون کنکوراختصاص می یابد. به هرحال جمع تاثیر هردو ( سوابق تحصیلی و آزمون کنکور) باید به ۱۰۰ درصد برسد.

سلامت و سعادت مند باشید.approval
مرکزمشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج -ابراهیمی

 

دیدگاه‌های این مطلب