موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 204 ) : من سال دوم تربیت بدنی هستم و میخواهم تغییر رشته داده و در رشته دیگری ازشاخه فنی در س بخوانم .آیا باید سال دوم را از اول بخوانم، یا راه دیگری است؟

تغییررشته هنرستان

سوال:

با سلام و خسته نباشید خدمت شما . من سال دوم تربیت بدنی هستم و میخواهم تغییر رشته بدهم واز هنرستان به هنرستان برم یعنی برم شاخه فنی .من میخواهم سال دوم را از اول بخوانم یا اینکه آیا راه دیگری هست؟
(فرستاده شده توسط : حامد)

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

با توجه به اینکه امسال آخرین سال پایه دوم نظام فعلی ( یعنی نظام 4 ساله دبیرستان) است، پاسخ های زیر را با دقت بخوانید و  برای تغییر رشته ، به موقع پی گیری لازم را داشته باشید:

اولا؛ با توجه به این که رشته تحصیلی، تعیین مسیر سرنوشت شغلی است، پس باید دلایل منطقی و کافی برای این تغییر رشته داشته باشید. برای همین توصیه می شود برای تصمیم گیری درست از مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی استفاده کنید.

ثانیا ؛ در نظام فعلی؛ به طور معمول امکان تکرار پایه وجود ندارد. مگر برای جبران سوابق تحصیلی که آن هم شرایط خود را دارد. از جمله شرط سنی و از دست دادن شرط ادامه تحصیل در مدارس روزانه . بنابراین به خصوص در دوره روزانه اصلا امکان تکرار پایه وجود ندارد.

ثالثا ؛ شما می توانید ازدر پایه دوم هنرستان ( رشته فعلی تان تربیت بدنی) شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش به پایه سوم هنرستان (درهر کدام از شاخه های فنی حرفه ای و یا کا ودانش) برای رشته مورد نظرتان تغییر رشته بدهید.

*** برای این کارباید:

1- طبق ماده 4-112 آیین نامه هدایت تحصیلی، باید در خواست خود را دو هفته قبل از امتحانات تغییر رشته، به مدرسه( مشاور هنرستان خود) تحویل نمایید.

2- طبق ماده 4-112آیین نامه، می توانید درخرداد یا شهریور در امتحان تغییر رشته شرکت کنید. بنابراین اگر در خرداد آمادگی شرکت در امتحان تغییر رشته را دارید باید قبل از آن با مراجعه به دفتر مدرسه( مشاور و…) اقدام کنید و در صورتی که بخواهید در شهریور ماه امتحان دهید، تابستان فرصت دارید تا اقدامات لازم را انجام داده و خود را برای امتحان آن آماده کنید. البته طبق تذکر ماده 4-112 دانش آموز می تواند از حدّاکثر دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم، برای امتحان تغییر رشته استفاده کنید.

3- لازم به یادآوری است که معمولا به دلیل نیاز به آمادگی برای امتحان تغییر رشته و همچنین با توجه امتحانات خرداد ماه، مدارس امتحانات تغییر رشته رادرشهریور ماه برگزار می کنند.

4-براساس ماده 2-112آیین نامه، شما باید در تمام امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه نمره قبولی را کسب نمایید.

5- براساس ماده3-112، تغییر رشته به شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد.

6- طبق توضیحات همین آیین نامه؛ به شرطی با تغییر رشته و ادامه تحصیل در رشته مورد نظر درهنرستان های شاخه فنی و حرفه ای و یا کار ودانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش موافقت می شود که ظرفیت پذیرش وجود داشته باشد.

*استناد به متن آیین نامه ها:

” متن آیین نامه هدایت تحصیلی برای تغییر رشته به رشته های شاخه فنی حرفه ای( ماده2-112 و 3-112):
ماده2-112: تغییر رشتۀ دانش آموزان شاخه های نظری یا کاردانش به رشته های شاخۀ فنّی و حرفه ای و یا تغییر رشته در همان شاخه ، منوط به توفیق در امتحانات کلّیِّه درسهای اختصاصی پایه دوم رشته جدید در خرداد یا شهریور ماه همان سال با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته هایی می باشد که اسامی آن از سوی معاونت آموزشی اعلام خواهد شد .
ماده3-112: تغییر شاخه یا رشته از سایر شاخه ها و رشته ها به رشته های مهارتی شاخه کاردانش بلامانع است و در مواردی که دانش آموز بخواهد در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی تحت پوشش آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های مهارتی موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه نیز الزامی است .
ماده4-112: زمان تغییر شاخه یا رشته در دورۀ روزانه حدّاکثر تا پایان شهریور ماه پایه دوم می باشد و دانش آموز موظّف است حدّاکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود .
تذکر ـ دانش آموز متقاضی تغییر رشته می تواند درسهای امتحان تغییر رشته را حدّاکثر در دو مرحله خرداد و شهریور ماه پایه دوم امتحان دهد .
ماده5-112: شرکت دانش آموز در امتحان درسهای تغییر رشته همراه با امتحان درسهای پایه دوم رشتۀ اولیّۀ وی بلامانع است . نمره درسهای امتحان تغییر رشته همانند درسهای غیر حضوری محاسبه می شود و چنانچه دانش آموز در امتحان کلّیّه درسهای تغییر رشته نمره قبولی کسب کند و تغییر رشته دهد نمرات درسهای مذکور از وی پذیرفته می شود و صرفاً در معدّل کلّ دانش آموز در رشته جدید منظور خواهد شد .
ماده6-112: هزینه امتحان درسهای تغییر رشته معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموز دریافت می شود .
ماده7-112: درسهای گذرانده شده دانش آموزی که با تقاضای تغییر شاخه یا رشته وی موافقت می شود با درسهای رشته جدید مطابقت داده می شود و درسهای مازاد در سقف مجاز بعنوان درسهای انتخابی (و درسهای اختیاری در شاخه کاردانش) پذیرفته می شود و دانش آموز موظّف است سایر درسهای عمومی و اختصاصی پایه دوم رشته جدید را که نگذرانده است با رعایت سایر ضوابط انتخاب کند و بگذراند .
تبصره ـ درسهائی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ می شود به جای درسهای رشته جدید پذیرفته می شود.

امیداست با مطالعه دقیق جوابیه ما، به نتیجه بهتری برسید.

دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانشapproval
ج – ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب