موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 218) : برای ورود به دانشکده افسری نیازمند دیپلم ریاضی هستم. با داشتن کاردانی دررشته نقشه برداری از طریق شاخه فنی حرفه ای، چگونه می توانم اقدام کنم؟!

13930123000579_photol

سوال:

سلام من کاردانی رشته نقشه برداری (شاخه ی فنی حرفه ای دارم ) و می خوام به مدرک پیش دانشگاهی تبدیل شود باید چیکار کنم ؟؟ البته برای دانشکده افسریه این مدرک دیپلم ریاضی رو لازم دارم!

( فرستاده شده در توسط : امید )

پاسخ :

به نام خدا
وبا سلام
1- سوالتان را به طور دقیق مطرح نکرده اید که آیا نیاز به دیپلم ریاضی دارید و یا می خواهید دوره پیش دانشگاهی را در رشته ریاضی بگذرانید، چون هرکدام شرایط مربوط به خود را دارد.

2- برای گرفتن دیپلم دوم(ریاضی) شما می توانید به سه صورت غیر حضوری داوطلب آزاد(متفرقه) یاآموزش از راه دور ویا حضوری بزرگسالان(شبانه)عمل نمایید. با توجه شرایط سنی و… امکان تحصیل در روزانه را ندارید.

3- گذراندن واحد های لازم با هریک از سه شیوه بالا شرایط خود را دارد و باید بینید با توجه به وضعیت شما کدام یک از شیوه ها مناسب تر است. مثلا با توجه به شرایط سنی اگر هنوز سرباز شناخته نشده اید و می خواهید از معافیت تحصیلی استفاده کنید و فرصت بیشتری برای گرفتن دیپلم نیاز دارید و می خواهید معدل بالایی کسب کنید، شیوه حضوری شرکت در کلاس بزرگسالان(شبانه) مناسب تر است . همچنین اگر می خواهید زودتر به نتیجه برسید، می توانید از شیوه غیرحضوری داوطلب آزاد استفاده کنید که البته بایدآمادگی آن را از لحاظ علمی داشته باشید. همچنین بدانید در شیوه داوطلب آزاد چون غیر حضوری به حساب می آید، لذا مثل کلاس روزانه و شبانه، در شیوه داوطلب آزاد امکان استفاده از معافیت تحصیلی وجود ندارد. در عین حال نیازی هم به کارت پایان خدمت ندارد.

4- یکی از راههایی که شما را زودتر به نتیجه می رساند استفاده ازقانون تطبیق واحد است. با استفاده از این آیین نامه درس های مشترک(عمدتا دروس عمومی) بین دو رشته قبلی(فنی) و رشته جدید(ریاضی) مشخص شده و پذیرفته شده و بعد برای گذراندن واحد های متفاوت ثبت نام می کنید.
برای این کار باید مدارک پایه دوم و سوم دوره متوسطه رشته فنی خود را،با در دست داشتن کارنامه ستونی سه ساله دوره متوسطه رشته فنی ،برای تطبیق واحد به واحد مشاوره و یا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیلی قبلی خود و یا یکی از دبیرستان های شبانه ای که می خواهید دیپلم ریاضی بگیرید، مراجعه نمایید.

5- اگر نمرات نمرات دروس مشترک شما، به خصوص امتحان نهایی، پایین باشد، و اگر شما نیازمند معدل بالا برای دیپلم ریاضی هستید، استفاده از تسهیلات تطبیق واحد برای پایه سوم توصیه نمی شود. در این صورت با ارایه کارنامه پایه دوم رشته فنی برای تغییر رشته به رشته ریاضی اقدام کنید.

6- برای ادامه تحصیل از پایه دوم رشته فنی به پایه سوم ریاضی( برای گرفتن دیپلم ریاضی) و برای اینکه لازم نباشد تا پایه دوم ریاضی را با استفاده از آیین نامه تطبیق واحد مجددابگذرانید، دوراه در پیش دارید:

راه اول: با درنظر گرفتن توضیحات بالا اگر بخواهید پایه سوم ریاضی را در دوره شبانه بگذارنید، باید ابتدا امتحان تغییر رشته داده و نمره قبولی حداقل 10 را کسب کنید. دروس تغییر رشته شامل درس های پیش نیاز سال سوم است. این درس ها چهاردرس؛ شامل 1- فیزیک 2 وآزمایشگاه2- شیمی2 و آزمایشگاه 3-ریاضی2 و 4- هندسه1 می باشد.(البته اگر هر کدام از درس های مذکور(مثلا ریاضی2) را که در پایه دوم رشته فنی گذرانده باشید، نیازی به امتحان تغییر رشته در آن درس ندارید.

راه دوم: چون شما شرایط تحصیل در دوره روزانه را ندارید، طبق آیین نامه دوره متوسطه می توانید پایه سوم رشته ریاضی را به صورت داوطلب آزاد بگذرانید.در این صورت نیازی به امتحان تغییر رشته ندارید. برای این منظور، فقط باارایه کارنامه پایه رشته فنی، برای ثبت نام پایه سوم رشته مورد نظر اقدام کنید. زمان ثبت نام برای داوطلب آزاد در اسفند ماه است. چون شیوه ی داوطلب آزاد در مدارس شبانه اجرا می شود برای شناسایی مدرسه مذکور می توانید به واحد متوسطه ویا امتحانات اداره آموزش و پرورش محل تحصیلی قبلی و یا محل زندگی خود، مراجعه نمایید.

7- در صورت نیاز به مدرک دوره پیش دانشگاهی برای منظور مورد اشاره در سوالتان، بعد از گرفتن دیپلم رشته ریاضی، می توانید طبق توضیحات بالا و از راه هایی که ذکر شد، برای گذارندن دوره پیش دانشگاهی عمل کنید.

با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما approval
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب