موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره ۲۲6) : ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی بی ارتباط با تحصیلات دبیرستانی و شغل آینده…؟! 

job3_suherfe_blogfa_com%d9%87%d8%af%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84%db%8c-%d9%88-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c-226

سوال:

باعرض سلام من سال اول دبیرستانم ومیخوام رشته کامپیوتربرم. چون ازرشته های نظری خوشم نمیاد!اماتودانشگاه دوست دارم مترجمی زبان بخونم امامعلمام میگن بایدبری نظری چون مترجمی زبان میخوای بخونی ازهنرستان نمیشه. میشه راهنمایی ام کنید… باتشکر
( فرستاده شده توسط : الهام )

پاسخ:

به نام خدا
وبا سلام

این سوال شما چون بستگی به این خواهدداشت که در چه مقطعی( کاردانی و یا کارشناسی) و در چه دانشگاهی می خواهید ادامه تحصیل بدهید ،چندین پاسخ و راه دارد. براین اساس جواب های زیر را با دقت بخوانید و  به موقع پی گیری نمایید.

پاسخ اول)ادامه تحصیل برای کارشناسی : طبق توضیحات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری ،چون نوع مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و یا معادل آن نوع رشته کاردانی برای شرکت در هریک از سه گروه آزمایشی اصلی کنکور سراسری( ریاضی ، تجربی ، انسانی )  و دو گروه فرعی و شناور ( هنر ، زبان های خارجه) ملاک نیست، بنابراین شما با داشتن دیپلم فنی و به شرط گذارندن دوره پیش دانشگاهی و یا معادل آن کاردانی می توانید در کنکور سراسری در رشته مورد نظرشرکت کنید. اما این روش در اولویت نیست. ضمن اینکه به  عدم تجانس نوع مدرک تحصیلی دوره متوسطه با گروه انتخابی در مورد رشته مترجمی زبان اصلا اهمیت ندارد چون هر فرد می تواند علاوه بر شرکت در یک گروه اصلی ( ریاضی ، تجربی ، انسانی ) در دو گروه فرعی دیگر هم بت نام کند، پس مشکلی رد مورد نوع مدرک تحصیلی وجود ندارد.  پس برای شرکت در کنکور سراسری حتما بایدپیش دانشگاهی و یا معادل آن نوع کاردانی داشته باشید.

پاسخ دوم) دانشگاه پیام نور وسایر دانشگاه های غیرانتفاعی: مانند دانشگاه سراسری حتما بایدپیش دانشگاهی و یا معادل آن نوع کاردانی داشته باشید.

پاسخ سوم) کاردانی دانشگاه علمی کاربردی: در دانشگاه علمی کاربردی رشته مورد نظر شما ( مترجمی زبان) وجود دارد. اما رشته کاردانی حرفه ای مترجمی زبان انگلیسی  در گروه فرهنگی و هنر وزیر گروه404 ذکر شده ست. اما اولویت با دیپلم  در رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و دیپلم مهارتی هم نام با رشته انتخابی در دوره کاردانی خواهد بود. بنابراین شما با داشتن دیپلم کامپیوتر در اولویت پذیرش برای رشته نام برده (کاردانی حرفه ای مترجمی زبان انگلیسی ) قرار ندارید. هرچند دانشجویانی با دیپلم غیر مرتبط با در کاردانی، در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. و این ظاهرا به خاطر این است که فعلا ظرفیت خالی در برخی رشته ها وجود دارد.

پاسخ چهارم )کاردانی دانشگاه آزاد : در فهرست رشته های معرفی شده و دایر دررشته محل های کاردانی دانشگاه آزاد رشته زبان خارجه وجود ندارد. در  عین حال شرط متجانس بودن نوع دیپلم های فنی با نوع رشته انتخابی در دوره کاردانی ، همانند دانشگاه علمی کاربردی، درکاردانی دانشگاه آزاد هم وجود دارد.

پاسخ پنجم) انتخاب روش صحیح برای ادامه تحصیل: براساس اصول هدایت تحصیلی – شغلی، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی باید براساس ایده شغلی مناسب و واقع بینانه باشد و نیز انتخاب رشته مقطع دبیرستان دوره دوم( متوسطه2) باید براساس گرایش رشته دانشگاهی صورت گیرد. رسیدن به چنین ایده ای نیازمند بهره گیری از ابزار های علمی مانند؛ تست استعداد، رغبت سنج شغلی و تست شخصیت خواهد بود که هم اکنون به خوبی در حوزه آموزش و پرورش و در حال اجراست  .همچنین در برخی کلینیک و مراکز مشاوره باتجربه برای هدایت تحصیلی و شغلی از این آزمون های علمی بهره می برند. لذا به نظر ما شما با استفاده از جلسه مشاوره هدایت تحصیلی – شغلی می توانید به یک تصمیم قابل قبولیبرسید.
اینکه شما در مقطع متوسطه2(دبیرستان دوره دوم) ، در یک رشته ای تحصیل کنید و دانشگاه در رشته دیگری ادامه تحصیل بدهید و بعد به دنبال شغل نامعلوم و بی ارتباط با تحصیلات بگردید، هیچ توجیه منطقی و قابل قبولی ندارد. نتیجه این شیوه ؛ هدر دادن سرمایه های گرانبهای خود، از جمله عمرشریف شما به خصوص در سن جوانی است. تجربه معلمی و مشاوره ای ما به روشنی نشان می دهد که این کار نادرست بوده و نتیجه دلخواه شما را دربر نخواهد داشت.
*** توضیحات بیشتر را درسایر پاسخ ها به سوالات دیگر کاربران در پست “پاسخ به سوالات عمومی و اختصاصی” مطالعه فرمایید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شماimages-6
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب