موضوعات

پاسخ به سوال (اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 228) : درحال حاضر دانش آموز پایه سوم رشته ریاضی هستم، آیاامکان تغییررشته به حسابداری درشاخه فنی حرفه ای، قبل از خرداد ماه وجود دارد؟

84272460162100995254

سوال:

با سلام
من الآن در حال تحصیل در رشته ریاضی فیزیک سال سوم هستم، اما تصمیم به تغییر رشته از ریاضی فیزیک به حسابداری(فنی حرفه ای) هستم. با توجه به این که بعد از ایام عید امتحانات نهایی شروع می شود می خواستم ببینم قبل از خرداد امکان تغییر رشته من هست یا نه؟ اگر هست باید چه درس هایی را امتحان بدم و چه کار کنم؟اگر هم نیست از کی باید اقدام کنم؟
( فرستاده شده توسط : زهرا )

پاسخ:

به نام خدا
و با سلام

سوال شما در چند پاسخ عمده زیر قرار دارد:

1- با شروع سال تحصیلی امکان تغییر رشته وجود ندارد. زمان تغییر رشته ازپایه دوم به سوم در خردادماه یا شهریورماه و از پایه سوم به پیش دانشگاهی، تنها در شهریورماه خواهد بود. پس چیزی تحت عنوان تغییر رشته قبل ازخردادماه نداریم.

2- تغییر رشته از پایه سوم به پایه سوم وجود ندارد. مگر گرفتن دیپلم مجدد که خود مسأله مستقلی است وبخشی از آن در ذیل این پاسخ آمده است.

3- بعد از اتمام پایه سوم در هریک از شاخه ها (حتی فنی حرفه ای) ، دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های شاخه فنی حرفه ای وجود ندارد. در صورت علاقه به رشته های فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد پی گیری نمایید. یعنی می توانید با داشتن دیپلم ریاضی ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش اخذ  کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته ریاضی و کار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن یعنی درس های مهارتی را امتحان داده و تکمیل می کنید.

استفاده از این شیوه فقط برای ادامه تحصیل در رشته حسابداری از طریق کاردانی های فنی برای دانشگاه فنی حرفه ای مناسب است. چون طبق دستورالعمل مندرج در دفترچه ثبت نام دانشگاه فنی حرفه ای (صفحه 2 ، ذیل بندالف  شرایط اختصاصی) تنها دارندگان دیپلم فنی از شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش ، می توانند برای گزینش این دانشگاه ثبت نام و در امتحان آن شرکت نمایند.

*متن دستورالعمل به نقل از صفحه 2 ، ذیل بندالف  شرایط اختصاصی:

” الف) دارا بودن گواهينامه پايان تحصيلات دوره متوسطه نظام جديد در يكي از رشته هاي شاخه هـاي فنـي و حرفـه اي و كـاردانش و يـا احـراز شـرايط دانش آموختگي در يكي از رشته هاي مذكور تا پايان شهريورماه 1395 و يا ديپلم فني و حرفه اي دوره چهار ساله (نظام قديم).” 

تذکر: استفاده از این شیوه در اولویت نیست. چون تحصیل در متوسطه 2 برای گذراندن رشته حسابداری و گرفتن دیپلم  آن از طریق شاخه کار ودانش زمان بر بوده وانرژی زیادی را از شما می گیرد. مضاف براینکه با دیپلم ریاضی ادامه تحصیل در رشته حسابداری از طریق کاردانی های فنی ، مثل ؛ کاردانی علمی کاربردی در گروه مدیریت خدمات اجتماعی و زیر گروه 308( جدول صفحه 9 دفترچه راهنمای ثبت نام کاردانی دانشگاه علمی کاربردی) و نیز در کاردانی بدون کنکور دانشگاه آزد (به شرط معدل خوب در دیپلم ریاضی) امکان پذیرش است .  

4- اگر واقعا به رشته حسابداری علاقه دارید و بر تغییر مسیر تحصیلی خود، آگاهی و تسط کامل داشته و این اقدام برای فرار از درس های سنگین رشته ریاضی نیست، می توانید رشته حسابداری را از طریق شاخه نظری ( رشته ریاضی و یا علوم انسانی) پی گیری کنید. یعنی پیش دانشگاهی را در یکی از این رشته ها بخوانید و برای کنکور آن خود را آماده نمایید. یکی از تفاوت های پی گیری از این طریق، تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته است در حالی که تحصیل از طریق شاخه فنی حرفه ای و یا کار ودانش،ناپیوسته خواهد بود، یعنی؛ ابتداء در مقطع کاردانی میسر است و سپس با گزینش مجدد از کاردانی به کارشناسی می توان ادامه تحصیل داد.  این به این معنا ست که زمان تحصیل طولانی خواهد بود. همچنین تفاوت های دیگری را نیز از لحاظ سطح علمی با کارشناسی پیوسته کنکورسراسری ، مساله شغل یابی و… در برخواهد داشت.

5- به نظر ما با توجه به شرایط فردی شما و نیز را ههای متعددی پی گیری مساله تغییررشته ، برای دست یابی به یک نتیجه روشن و تصمیم گیری مطمئن، باید اطلاعات جزئی تری از شمامورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ( ازجمله تجریه و تحلیل تست های به عمل آمده توسط آموزش و پرورش شامل ؛ تست رغبت تحصیلی شغلی ، تست هوش های اختصاصی و تست شخصیتی – رفتاری)  برای این مهم باید از شیوه مشاوره تخصصی هدایت تحصیلی بهره بجویید. 

***توضیحات اضافه تر مورد نیاز را یا در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” بخوانید و یا می توانید از طریق تماس تلفنی جواب سوالات و ابهامات خود را جویا شوید ( نحوه تماس در نوار مشکی بالای سایت موجود است)

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما   ginseng1
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب