موضوعات

مهارت های زندگی (28) فصل پنجم؛ انواع موضوعات و سطوح مختلف مهارت های زندگی/ قسمت ششم : توضیح مهارت ارتباط موثر ( 4 – دسته بندی شخصیتی در برقراری ارتباط )

طلیعه بحث :%d8%b4%d9%85%d8%a7-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85-%db%8c%da%a9-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%db%8c%d9%86-%db%b1%db%b6-%d8%aa%db%8c%d9%be-%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c
شخصیت های برونگرا در مقایسه با درونگرا ، حس کننده ها در قیاس با شهودی ها ، شخصیت های متفکر در برابر احساسی و شخصیت های قضاوت کننده درسنجش با ادراک کننده در نحوه ارتباط برقرار کردن متفاوت عمل می کنند. این نوع دسته بندی در برخی نظریه پردازی های روان شناسی از جمله نظریات یونگ در مبحث ضمیر ناخودآگاه تشریح شده است و مبنای ساختن برخی آزمون های روان شناسی قرار گرفته است. ازجمله این آزمون ها ، می توان به آزمون شغلی – شخصیتی MBTI اشاره کرد. با مطالعه توضیحات این مقاله در مورد هریک از شخصیت های مذکور ، آن ها را بهترشناخته و می توانیم ارتباط موثرتری با ایشان داشته باشیم. ( دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش- ابراهیمی)

مبحث: فرهنگی پرورشی
عنوان اصلی: مهارت های زندگی
عنوان فرعی: توضیح مهارت ارتباط موثر
عنوان فرعی تر : دسته بندی شخصیتی در برقراری ارتباط

● برونگراها و درونگراها:18smhbx1pvip8jpg

 

هنگام برقراری ارتباط با برونگراها دقت کنید، چرا که آنان بلافاصله با انرژی ای که دارند شما را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها که سرشار از زندگی اند ، تمایل دارند که در ارتباط برقرار کردن کاملاً حالت فیزیکی فعالی داشته باشند. مثلا دستان خود را در اطراف تکان می دهند تا نکاتی را متذکر شوند و طیف وسیعی از حالات احساسی را از خود بروز می دهند.
از سوی دیگر، درونگراها در بروز حالت های فیزیکی( مثل آنچه که در مورد برون گرا اشاره شد) خوددار هستند و خونسردی و توداری از خود نشان می دهند. در گروه ها بخصوص افراد برونگرا انرژی کسب می کنند، در حالی که ممکن است درونگراها خود را کنار بکشند.
برونگراها در برقراری ارتباط معمولا بیشتر و بلندتر حرف می زنند، در حالی که درونگراها کمتر حرف می زنند. پس در برقراری ارتباط با یک فرد برونگرا اجازه بدهید صحبت کند و با صدای بلند افکار خود را بیان کند. از طرف دیگر اگر می دانید که با یک درونگرا طرف هستید، زمان بیشتری را صرف گوش دادن کنید، نه صحبت کردن.

● حس کننده ها و شهودی ها: 14512

حس کننده ها افرادی هستند که تمایل دارند با عبارات کوتاه حرف بزنند، در حالی که شهودی ها بیشتر حاشیه می روند.
زبان برای فرد شهودی، ابزار بازی است، ولی برای حس کننده ها یک ابزار کاری است. شهودی ها دوست دارند جملات دیگران را تمام کنند، در حالی که حس کننده ها به احتمال بیشتر صبر می کنند تا طرف مقابل افکار خود را به طور کامل بیان کرده باشد، شهودی ها تکرار و جمع بندی می کنند.
حس کننده ها تمایل زیادی دارند که به شکل آراسته و مطابق با فعالیتی که دارند لباس بپوشند، در حالی که شهودی ها برای خوشایند خود لباس می پوشند.

لازم است در برخورد با حس کننده ها دقت کنید که آنان بررسی شفاف موضوعات دم دستی را دوست دارند پس در ارایه حقایق ومثال ها برای بیان منظور خود فعال باشید. جملات را به طور کامل ادا کنید و برای تاکید بر استدلال های خود از مثال ها زیاد استفاده کنید.

از طرفی شهودی ها چون ترجیح می دهند که نخست تصویری بزرگی از موضوع را دریافت کنند، سعی کنید از استعاره و تشبیه برای آنان بیشتر استفاده کرده و بر حقایق خیلی پافشاری نکنید.

● متفکرها و احساس کننده ها:12214631891281604532391421087159217246180

متفکرها در روابط بین فردی سرد هستند. در حالی که احساس کننده ها گرم هستند. از طرف دیگر، متفکرها اعتماد به نفس دارند، آنها دوست دارند سریع به اصل موضوع بپردازند و حداقل زمان ممکن را هدر دهند.
در جایی که احساس کننده ها از تعارض دوری می گزینند، متفکرها به احتمال زیاد بر آن (تعارض) اصرار می ورزند. در جایی که احساس کننده ها عاطفی هستند، متفکرها طرفدار واقعیتند.
در مواجهه با متفکرها، منطقی و خوددار باشید. از آنها نپرسید چه احساسی دارند، بلکه بپرسید به چه فکر می کنند.
با آنان مختصر حرف بزنید و چیزی را تکرار نکنید، اما در رابطه با احساس کننده ها به موضوعات مردمی بپردازید، تماس چشمی قوی برقرار کنید، پی درپی لبخند بزنید و دوستانه برخورد کنید.

● قضاوت کننده ها و ادراک کننده ها:104977238

افراد قضاوت کننده در ظاهر بیرونی خود بیشتر رسمی اند در حالی که ادراک کننده ها بیشتر سرسری اند. در حالی که قضاوت کننده ها خوددار، جدی و قاطع هستند، ادراک کننده ها بیشتر دوستدار تفریح، بازیگوشی و گستاخ هستند. قضاوت کننده ها اغلب به نظر می رسد که عجله دارند.
ادراک کننده ها بیشتر ظاهر آدم های آرام را دارند. قضاوت کننده ها سرراست و دارای اعتماد به نفس هستند، در حالی که ادراک کننده ها انعطاف پذیرترند و در اتخاذ راهکاری خاص، کمتر مصمم هستند.
در برقراری ارتباط با قضاوت کننده ها مسائلی را که مطرح می کنید، حل و فصل کنید و جمع بندی نمایید. به آنها اجازه بدهید که تصمیم بگیرند و زمان آنها را هدر ندهید. از طرف دیگر به نیاز ادراک کننده ها برای پرسیدن احترام بگذارید. تصمیمات خود را بر آنها تحمیل نکنید و به آنان امتیاز بدهید.
——————————————————————————————————–

با ویرایش جملات توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش.

دیدگاه‌های این مطلب