موضوعات

پاسخ به سوال ( اختصاصی هدایت تحصیلی- شماره 231) : دانش آموز پایه سوم رشته فنی کامپیوتر هستم. آیا می توانم به یکی دیگراز رشته های فنی تغییر رشته بدهم؟

مشترک
سوال:

سلام من سال سوم کامپیوتر هستم میشه تغییر رشته به یکی دیگر رشته های فنی بدهم؟
( فرستاده شده توسط : علیرضا )

پاسخ :

به نام خدا
وبا سلام

خیــــــــــــــــر، امـــــــکان نــــــــــــــــــــــدارد.

*توضیح بیشتر:

1- درحالت کلی در نظام ترمی واحدی ، امکان تغییر رشته در همان پایه تحصیلی( مثلا از پایه سوم به پایه سوم) برای تمام رشته های تحصیلی دبیرستان وجود ندارد.

2- طبق آیین نامه موجود برای شاخه فنی حرفه ای ؛ در پایه سوم، در هریک از رشته های شاخه فنی حرفه ای؛ دیگرامکان تحصیل در هیچ یک ازرشته های این شاخه وجود ندارد.

3- در صورت علاقه به ادامه تحصیل در هریک از رشته های شاخه فنی، فقط می توان رشته مورد نظر را در شاخه کار ودانش، آن هم به صورت داوطلب آزاد پی گیری نمود. یعنی با داشتن دیپلم فنی کامپیوتر ، دیپلم دوم دیگری را در شاخه کار ودانش اخذ می کنید. برای این کار نیازی به امتحان تغییر رشته هم ندارید. چون طبق آیین نامه هدایت تحصیلی(تبصره 3ماده 112آیین نامه آموزشی سه ساله متوسطه) تحصیل در شاخه کار ودانش، نیازی به امتحان تغییر رشته ندارد. البته در این صورت می توانید از شیوه تطبیق واحد هم استفاده کنید و درس های مشترک بین رشته قبلی فنی حرفه ای و رشته جدیدکار ودانش شما مورد قبول واقع شده و تنها درس های متفاوت آن(درس های مهارتی) راامتحان داده و با تکمیل آن ها دیپلم دیگری را می گیرید.

4- مطلب مهمتر؛ لزوم این کار( یعنی تغییر رشته به رشته فنی دیگر)است. این مهم نیاز به آگاهی بیشتر و تجزیه و تحلیل نتایج آن دارد که با مباحث مشاوره ی هدایت تحصیلی ، می توان به یک تصمیم قابل اعتمادی رسید.

***توضیحات اضافه تر مورد نیاز را در پست ” پاسخ به سوالات عمومی “و ” پاسخ به سوالات اختصاصی” ملاحظه بفرمایید و در صورت ضرورت می توانید از طرقی که در پست تماس با ما (در نوار مشکی بالای سایت آمده است) جویا شوید.

باآرزوی سلامتی و موفقیت برای شما aks-goleh-laleh
دفتر مشاوره موسسه فرهنگی دانش
ج . ابراهیمی

دیدگاه‌های این مطلب