موضوعات

رایحه درمانی (2) : کاربرد برای درمان افسردگی

مبحث: پزشکی-بهداشتی
عنوان اصلی: رایحه درمانی یا آروماتراپی
عنوان فرعی: تاثیر بر روی احساسات و روان
عنوان فرعی تر : کاربرد برای درمان افسردگی

مقدمه ؛ رایحه درمانی چه کار می کند؟

عطرها حس قدرتمند بویایی را تحریک می کنند. بوهایی که ما استشمام می کنیم، آثار مشخصی روی احساسات ما دارند. پزشکان دریافته اند در بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده اند، در ریسک ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار دارند. ما انسان ها قدرت تشخیص 10/000 نوع بوی مختلف را دارا هستیم.

تحریکات بوهای مختلف از طریق مژک های بویایی به سیستم لیمبیک (قسمتی از مغز که خلق و خو، روحیات و قدرت یادگیری ما را کنترل می کند) می روند. مطالعات ما استفاده از امواج مغزی نشان دادند که بوی سنبل امواج آلفای مغز را در قسمت پشت سر افزایش می دهد، که این امواج نشان دهندۀ آرامش هستند. بوی یاس امواج بتا را در ناحیۀ جلوی مغز افزایش می دهد، که با وضعیت هوشیاری بیشتر در ارتباط است.

مطالعات دانشمندان نشان داده است عطرها از موادی تشکیل شده اند که می توانند آثار خاصی بر جسم و روح ما داشته باشند. ترکیبات شیمیایی آنها پیچیده است ولی بیشتر شامل الکل ها، استرها و آلدییدها هستند.

کاربردبرای درمان افسرگی :
یکی از کاربردهای عطر درمانی در درمان افسردگی است. توصیه می‌شود بیماران افسرده یکی از روغن‌های اسانس گل سرخ، بادرنجویه، یاسمن یا روغن میوه‌هایی همانند لیمو، پرتقال، سیب یا گریپ فروت را تهیه کنند و پس از این که آن را روی دستمال ریختند در فواصل مختلف استشمام نمایند. می‌توان ۱۵ قطره از روغن‌های توصیه شده را در ۵۰ میلی لیتر روغن بادام ریخت و روزی چند بار نواحی گردن و کمر را توسط آن مالش داد. اگرچه بر اساس مطالعات انجام شده روغن‌های معطر می‌توانند از طریق بوییدن تأثیر گذار باشند ولی مالش آنها بر روی پوست نیز از جمله روش‌های قابل اعتماد در درمان است. به علت این که مولکول‌های این مواد به سرعت از طریق پوست جذب گردش خون می‌شوند ازاینرو می‌توانند اثر مهمی در درمان داشته باشند ولی نکته مهم عوارض جانبی این روغن هاست که اگر توسط فرد غیر مجرب و بدون مشاوره با پزشک متخصص به کار برده شود، ظهور می‌نماید. توصیه می‌شود که افرادی که برای اولین بار این روغن‌ها را به کار می‌برند آزمون پُشته‌ای (Patch test) را انجام دهند به این صورت که قطره‌ای از روغن را روی پوست ساعد یا قسمت خارجی ران بچکانند و سپس روی آن یک پانسمان قرار دهند اگر پس از ۴۸ ساعت خارش یا التهابی بر روی پوست ایجاد نشود استعمال خارجی این روغن بی ضرر است. در بریتانیا از لحاظ تاریخی رایحه درمانی از فرشته زیبایی درمانی منشأ گرفته است.
————————————————————————–
منابع:
1- نوشتاری از وب‌گاه عطر یاس بر پایه نوشتاری در کتاب Aromathrapy vs MRSA نوشته Maggie Tisserand.
2- نوشتاری از وب‌گاه مغان ارس (برداشت آزاد با ذکر منبع)، بر پایه نوشتاری در ماهنامه پزشکی درد.
3- جهانشاهی٬شهره-داروسازی گیاهی٬نشرمولف٬ ۱۳۹۵

دیدگاه‌های این مطلب