موضوعات

اولین جلسه دبیرخانه شورای صاحب نظران علوم تربیتی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، صبح روز شنبه 30 تیرماه97 ، اولین جلسه دبیرخانه شورای صاحب نظران علوم تربیتی به ریاست دکتر حیدر تورانی در سازمان پژوهش برگزار شد.

*خلاصه ای از مباحث این جلسه: 

– نظام تعلیم و تربیت بسان هدایت کشتی است : دکتر حیدر تورانی  نظام آموزشی را به یک کشتی تشبیه کرد که نیازمند آرامش و همفکری همه دغدغه مندان تعلیم و تربیت به ویژه صاحب نظران علوم تربیتی است تا کودکان و نوجوانان و آینده سازان که مسافران اصلی این کشتی هستند را به سلامت و امنیت خاطر به ساحل نجات اهدافِ تعیین شده برساند.

-آسیب های موجود در  آموزش و پرورش به دلیل عدم هماهنگی عوامل ذیربط و پراکنده کاری بخش های مختلف  : در آموزش و پرورش عوامل مختلفی دخیل هستند از جمله محتوای آموزشی، معلم، روش تدریس، میریت آموزشگاهی، کتاب های کمک آموزشی و… همه اعضای یک تیم هستند که باید هماهنگ و با هم عمل کنند تا به هدف مورد نظر برسند. لذا تلاش یک نفر«فرد» نمی تواند موفقیتی برای «تیم» به ارمغان بیاوردد.

– هدف از جلسات شورای صاحب نظران تعلیم و تربیت را ه حلی برای ایجاد وحدت رویه و هم افزایی : دکتر تورانی تشکیل این جلسات را در راستای هم سو سازی، وحدت رویه و هم افزایی همه دستگاه ها و کاهش فاصله بین آن ها دانست که با احصاء مسائل و مشکلات و اولویت بندی آن ها راه کارها و روش های متناسبی برای کاهش و یا حل آن ارائه می دهند.

-تحلیل و نقد منصفانه از وضعیت موجود آموزش و پرورش بدون سیاه نمایی و ایجاد یاس و نومیدی با نقد برخی گزارش ها : هر چند آموزش و پرورش مطلوب نیست، اما مخروب هم نیست و همانند بسیاری از نهادها و دستگاه ها با کاستی ها و نواقصی مواجه است که باید با همت و تلاش مضاعف اندیشمندان برای کاهش مشکلات و حل مسائل پیش رو گام های عملی قابل توجهی برداشت. نقدهای سازنده خوب و مفید است اما این بدان معنا نیست که دستگاه های ذیربط به جای کمک مادی و معنوی یکدیگر در جهت تحقق اهداف ترسیم شده، منقدِمدعی و مطالبه گر باشند و هریک تلاش کنند نارسائی های احتمالی را به گردن دیگری بیاندازند. این نگاه باید تغییر کند. 

-در ادامه جلسه آقای عظیم محبی پیش نویس آئین نامه شورای صاحب نظران علوم تربیتی را قرائت نمود و حاضران ضمن بحث و تبادل نظر پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه نمودند.

( شورای صاحب نظران علوم تربیتی یکی از شورای همفکری آموزش و پرورش است که در معاونت پژوهش و برنامه ریزی آموزش وپرورش  تشکیل می شود.)

—————————————————————————————-
( انتخاب بخشی از خبر ، ویرایش و اضافه کردن عناوین توسط : دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش)

منبع : HTTP://WWW.MEDU.IR/FA/NEWS/ITEM/662829/?OCODE=100010876

دیدگاه‌های این مطلب