موضوعات

تغییر در فعالیت‌های آموزشی دوره پیش دبستانی : حرکت محور ، جایگزین کاغذ و مداد می‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره جایگزین کردن فعالیت‌های حرکت محور به جای کاغذ و مداد در دوره پیش‌دبستانی :
  • تلاش می‌شود تا تمام پیش‌دبستانی‌ها فعالیت محور باشند و فعالیت‌های حرکت محور جایگزین کاغذ و مداد در دوره پیش‌دبستانی می‌شود.
  • در دستورالعمل چارچوب برنامه‌های درسی دوره پیش‌دبستانی که با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تهیه کردیم، تأکید شد به جای اینکه کودکان یکجا بنشینند و به آنها کتاب، مداد و کاغذ بدهیم، فعالیت‌هایی را طراحی کنیم که از طریق انجام آنها، کودکان هم تحرک داشته باشند و هم اهداف مورد نظر برای برنامه دوره پیش‌دبستانی محقق شود.
  • یکی از مشکلات و معضلاتی که داریم، این است که برخورد با کودکان پیش‌دبستانی مثل دانش‌آموزان بزرگتر است یعنی باید پشت میز بنشینند و به آنها کتاب و دفتر بدهند تا مرتب نقاشی کنند و بخشی از کتاب را علامت بزنند.
  • باید به این سمت برویم که فعالیت‌هایی را مدنظر داشته باشیم تا مهارت‌هایی که قرار است در دوره پیش‌دبستانی تقویت شود، از طریق انجام آن فعالیت‌‌ها محقق شود؛ در این صورت فقر حرکتی بچه ها را می‌توانیم از پایه، از بین ببریم و تحرکی که لازم است، اتفاق بیفتد.
  •  در حال حاضر با توجه به اینکه برنامه دوره پیش‌دبستانی در استان‌ها تعیین می‌شود و ما چارچوب را تعیین می‌کنیم، این موضوع را به عنوان یک اصل گذاشتیم که حرکت به سمت فعالیت‌های حرکتی باشد.
  • در جلساتی که با معاونان مربوطه در استان‌ها داشتیم، عنوان کردیم که استان‌ها به جای تهیه کتاب، فعالیت تهیه کنند و راهنما برای مربی داشته باشند.
  • این برنامه شروع شده اما کامل نشده است؛ امیدواریم در سال‌های آینده به سمتی برویم که همه پیش‌دبستانی‌ها فعالیت محور باشند.

————————————————————————————-

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش آموزش و پرورش در خبرگزاری فارس( ویرایش دفترمشاوره موسسه فرهنگی دانش – ج . ابراهیمی )

 

دیدگاه‌های این مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید